Record Details

Значення «Педагогічного журналу» (1914–1917 рр.) у висвітленні розвитку української педагогічної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717567/
http://chasopys.ps.npu.kiev.ua/nc-68
 
Title Значення «Педагогічного журналу» (1914–1917 рр.) у висвітленні розвитку української педагогічної освіти
The value of the «Pedagogical Journal» in the development of the Ukrainian Pedagogical Education
 
Creator Палійчук, Руслана Іванівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
37.09 Organization of instruction
 
Description Розглянуто традиції української педагогічної журналістики, які позиціонуються автором як історично сформова-ний стійкий аксіологічний і соціокультурний комплекс норм, правил, цінностей, ідей і підходів до висвітлення процесу розвитку вітчизняної освіти. Окреслено педагогічну журналістику як відображення попереднього досвіду діяльності та форму впливу минулого на події сьогодення, що мають історичний характер і аксіологічний іманентний зв’язок з інноваціями. Механізм їх взаємодії з суспільством, системою освіти слід розглядати в історичному контексті. Зазна-чено, що якісні характеристики педагогічної преси мають об’єктивну основу, залежать від “включення” видань в історично конкретизовану систему суспільних відносин у контексті формування традицій педагогічної журналістики як категорії педагогічної науки.
The article presents the traditions of national pedagogical journalism, which are positioned by the author as a historically formed resistant complex of axiological and sociocultural norms, rules, values, ideas and approaches of national pedagogical journalism to highlight the development of national education. Outlined pedagogical journalism as a reflection of previous experience and the form of the influence of the past on the current time, which are historical in nature and have an immanent connection between axiology and innovation. It has been postulated that the mechanism of their interaction with society, the education system should be considered in a historical context. It is noted that the qualitative characteristics of the pedagogical press have an objective basis, depend on the «inclusion» of publications in the historically specified system of social relations in the context of the formation of traditions of pedagogical journalism as a category of pedagogical science.
 
Publisher НПУ імені М. П. Драгоманова
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717567/1/%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%83.pdf
- Палійчук, Руслана Іванівна (2019) The value of the «Pedagogical Journal» in the development of the Ukrainian Pedagogical Education Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні науки: реалії та перспективи, 68 (5). pp. 155-158. ISSN 2311-5491