Record Details

Реалізація інтегрованого курсу з мови та літератури в школах з навчанням мов націоанльних меншин

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717390/
 
Title Реалізація інтегрованого курсу з мови та літератури в школах з навчанням мов націоанльних меншин
Implementation of an integrative language and literature course in schools with the teaching of languages of national minorities
Реализация интегративного курса языка и литературы в школах с обучением языков национальных меньшинств.
 
Creator Фідкевич, Олена Львівна
Курач, Лариса Іванівна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
82 Literature
 
Description У статті обґрунтовано проблему мовно-літературної інтеграції у школах з навчанням мов національних меншин та запропоновано практичні шляхи її реалізації. Репрезентовано методологічні принципи програми інтегративного курсу «Російська мова і література 10-11 класи» .
The article substantiates the problem of implementation of language and literary integration in schools with learning languages of national minorities.The practical ways of implementation of language-literary integration in schools with learning languages of national minorities are highlighted. The methodological principles of the program of the integrative course «Russian language and literature. Grades 10 -11» prepared by the authors are presented.
It is emphasized that an integrative approach to the teaching of language and literature will allow students to create a holistic view of the world; about training courses as interdependent elements of the system of school education.
It is concluded that the new course will help eliminate the information congestion of the learning process, improve the cognitive activity of students, increase the systemic knowledge; will ensure active creation of associative systems and images, assimilation of universal methods of modern perception and processing of information, which will contribute to improving the quality and consistency of knowledge and their rational use.
В статье обоснована проблема литературной интеграции курсов языка и литературы в школах с обучением языков национальных меньшинств и предложены практические пути ее реализации. Представлены методологические принципы программы интегративного курса «Русский язык и литература 10-11 классы».
Акцентируется внимание на том, что интегративный подход к обучению языку и литературе, позволит создать у учащихся целостное представление о мире; об учебных курсах как взаимосвязанных элементах системы школьного образования.
Сделан вывод, что новый курс будет способствовать устранению информационной перегруженности процесса обучения, улучшению познавательной деятельности учащихся, повышению системности знаний; обеспечит активное создание ассоциативных систем и образов, усвоение универсальных приемов современного восприятия и обработки информации, которая будет способствовать повышению качества и системности знаний, их рациональному использованию.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717390/1/10.pdf
- Фідкевич, Олена Львівна (orcid.org/0000-0003-3294-915X <http://orcid.org/0000-0003-3294-915X>) and Курач, Лариса Іванівна (2019) Implementation of an integrative language and literature course in schools with the teaching of languages of national minorities Український педагогічний журнал, 2. pp. 67-72. ISSN 2411-1317