Record Details

Педагогічне моделювання готовності майбутніх техніків-програмістів до фахового самоудосконалення

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715441/
http://journals.pu.if.ua/index.php/esu/article/view/3544
 
Title Педагогічне моделювання готовності майбутніх техніків-програмістів до фахового самоудосконалення
Pedagogical modeling of the readiness of future technicians-programmers for professional self-improvement
 
Creator Варава, Ірина Павлівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
303 Methods of the social sciences
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Виходячи з особливостей розвитку сучасного інформаційного суспільства у статті актуалізується проблема науково-методичного супроводу формування готовності майбутніх техніків-програмістів до фахового самовдосконалення упродовж усього життя.
Розглянуто умови формування готовності до творчої професійної діяльності ІТ- фахівців на сучасному етапі та підкреслено актуальність професії техніка-програміста на етапі модернізації суспільства і розвитку ринкових відносин. Передусім йдеться про суперечності між: глобальним і локальним; усезагальним і індивідуальним; духовним і матеріальним; традиціями і сучасностями; найближчими і перспективними заняттями; конкуренцією і рівністю можливостей, необмеженими можливостями людини оволодівати ними. За цих умов навчання упродовж усього життя стає одним з ключів до розв’язання проблем ХХІ століття. Зокрема, здійснено теоретичне обґрунтування педагогічного моделювання як методу наукового пізнання для відтворення характеристик моделі такого явища, як готовність майбутніх техніків-програмістів до фахового самовдосконалення. З використанням концептуальних технік у дослідженні побудовано каскадну модель формування готовності майбутніх техніків-програмістів до фахового самовдосконалення, яка має універсальну частину - аксіоматику. Педагогічне моделювання в даній науковій праці є методом наукового пізнання, який уможливив відтворення характеристик моделі формування готовності майбутніх техніків-програмістів до фахового самовдосконалення як багатомірного і багатофакторного процесу. Перспективним напрямом подальшого дослідження передбачається її впровадження в педагогічну практику професійної підготовки майбутніх молодших спеціалістів із зазначеної спеціальності з обов’язковим аналізом отриманих багатопланових результатів.
Based on the peculiarities of the development of the modern information society, the article actualizes the problem of scientific and methodological support of the formation of future technicians-programmers to professional self-improvement throughout life.
The conditions of formation of readiness for creative professional activity of IT-specialists at the present stage are considered and the relevance of the profession of technician-programmer at the stage of modernization of society and development of market relations is emphasized. First of all it is a contradiction between: global and local; universal and individual; spiritual and material; traditions and modernities; upcoming and prospective lessons; competition and equality of opportunity, unlimited opportunities for a person to master them. Under these conditions, lifelong learning becomes one of the keys to solving the problems of the 21st century. In particular, the theoretical substantiation of pedagogical modeling as a method of scientific cognition has been carried out to reproduce the characteristics of the model of such phenomenon as the readiness of future technicians-programmers for professional self-improvement. Using the conceptual techniques in the research, a cascade model of forming the readiness of future technicians-programmers for professional self-improvement, which has a universal part - axiomatics, was constructed. Pedagogical modeling in this scientific work is a method of scientific cognition, which made it possible to reproduce the characteristics of the model of the willingness of future technicians-programmers to prepare for professional self-improvement as a multidimensional and multifactorial process. A promising direction for further research is its introduction into pedagogical practice of professional training of future junior specialists in the specified specialty, with obligatory analysis of the obtained multifaceted results
 
Publisher ДВНЗ "Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника"
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715441/1/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%20%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8E%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96.pdf
- Варава, Ірина Павлівна (orcid.org/0000-0001-5168-2775 <http://orcid.org/0000-0001-5168-2775>) (2018) Pedagogical modeling of the readiness of future technicians-programmers for professional self-improvement Освітній простір України (14). pp. 58-64. ISSN 2409-9244