Record Details

Аналіз дефініції «готовність» у контексті професійної підготовки майбутніх техніків-програмістів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715439/
http://visn-ped.gnpu.edu.ua/index.php/uk/home1/39-2018
 
Title Аналіз дефініції «готовність» у контексті професійної підготовки майбутніх техніків-програмістів
Analysis of the definition «readiness» in the contest of preparation of the future techician-programmers
 
Creator Варава, Ірина Павлівна
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті актуалізована проблема формування готовності майбутніх техніків-програмістів до фахового самовдосконалення. Проведено аналіз сутнісного змісту й компонентного складу поняття «готовність майбутніх техніків-програмістів до професійного самовдосконалення». Розглянуто умови формування готовності до творчої професійної діяльності ІТ-фахівців на сучасному етапі та підкреслено актуальність професії техніка-програміста на етапі модернізації суспільства і розвитку ринкових відносин. Також проаналізовано зміст поняття «готовність» як складової їхньої професійної підготовки. У контексті дослідження розглянуто тлумачення поняття «готовність» у довідковій та
енциклопедичній літературі, його обґрунтування в наукових працях вітчизняних і зарубіжних учених. Для розуміння сутності поняття «готовність» та систематизації наукових підходів до його визначення було використано метод кількісного та якісного контент-аналізу.
Introduction. Today the main task of the education system is the formation of the person, capable to live in conditions of changes that constantly strives to develop creative, to perceive new information and to take responsibility for their own decisions. The readiness of graduates of professional (vocational) educational institutions for professional self-development depends on the process of overcoming the economic crisis, the progressive development of society and the development of personal professional career.
Methods. Analysis, systematization and synthesis of the results of the study of scientific sources; Quantitative and qualitative content analysis of the definition of «readiness».
Results. The analysis of the essential content and components of the concept of «readiness» in the context of the training of future technicians-programmers for professional self-determination is carried out. The essence of the concept of «readiness» as a component of professional training of future technicians-programmers is determined.
Originality. It was found out that the formation of readiness is revealed as a process of creating the necessary experience, skills and motivational determinants, which provide an opportunity to effectively carry out professional activities. The existence of direct relationships and dependencies between the state of readiness and the efficiency of activity was revealed.
Conclusion. The term «readiness» should be considered as an integral system or a multilateral, multifactorial, socially deterministic and psychologically oriented multilevel process, in which, based on certain permanent contradictions, the formation of the individual takes place, its cognitive, moral, creative, supersituative activity is formed. The readiness of future technicians-programmers for professional self-development is a complex, dynamic phenomenon and needs to be filled with the meaning of the future professional activity of these professionals.
 
Publisher Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка.
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715439/1/%D0%94%D0%B5%D1%84%D1%96%D0%BD%D1%96%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C.pdf
- Варава, Ірина Павлівна (orcid.org/0000-0001-5168-2775 <http://orcid.org/0000-0001-5168-2775>) (2018) Analysis of the definition «readiness» in the contest of preparation of the future techician-programmers Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки, 2 (37). pp. 104-109. ISSN 2410-0897