Record Details

Комп'ютерні симуляції при вивченні атомної фізики у ЗЗСО

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717325/
 
Title Комп'ютерні симуляції при вивченні атомної фізики у ЗЗСО
Computer simulations in the study of atomic physics in general secondary education
Компьютерные симуляции при изучении атомной физики в заведении общего среднего образования
 
Creator Слободяник, О.В.
 
Subject 004.94 Simulation
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description В статті розкрито можливості реалізації шкільного фізичного експерименту засобами комп’ютерних симуляцій. Зазначено, що сучасні засоби інформаційно-комунікаційних технологій дозволяють створювати і відтворювати для користувачів інформацію у вигляді анімацій, відео та аудіо, що позитивно впливає на якість подачі навчального матеріалу на уроках. Освітній процес буде більш ефективнішим, адже зростає інтерес учнів до когнітивної діяльності. Виокремлено, що актуальними засобами під час вивчення дисциплін природничо-математичного циклу є комп’ютерні симуляції, проте не всі вчителі використовують комп’ютерні моделі на уроках, аргументуючи відсутністю методик щодо їх застосування, тому метою статті є розкрити можливості використання таких ресурсів в освітньому процесі.
The article reveals the possibilities of realization of school physical experiment by means of computer simulations. It is noted that modern means of information and communication technologies allow to create and reproduce for users information in the form of dynamic animations, video and audio that positively influences the quality of teaching materials in the classroom. The educational process will be more effective, as the students' interest in cognitive activity grows. It is emphasized that computer simulations are the actual means during the study of the disciplines of the natural-mathematical cycle, but not all teachers use computer models at the lessons, arguing that there are no methods for their application, therefore the purpose of the article is to reveal the possibility of using such resources in the educational process. Computer simulation expands the possibilities for the development of cognitive abilities of schoolchildren much more intense than ordinary posters. Imitation processes, interactive exercises of various types, animation support, formative assessment give each student the opportunity to develop competence and to learn the world with enthusiasm. The use of computer models diversifies the process of acquiring knowledge, allows you to experiment here and now, activate the cognitive activity of students, and allow you to choose an individual trajectory for each student in the process of studying natural and mathematical subjects.
The article states that for effective formation of competences in natural and mathematical subjects on using computer simulation system as a component of professional training are: educational environment; a set of tasks for working with computer models; use of the multimedia complex at the lessons; work with computer simulations in extra-time; effective forms of implementation of modeling in the educational process; monitoring of students' achievements; evaluation of the lesson using simulations; quality evaluation and selection of computer models.
В статье раскрыты возможности реализации школьного физического эксперимента средствами компьютерных симуляций. Отмечено, что современные средства информационно-коммуникационных технологий позволяют создавать и воспроизводить для пользователей информацию в виде анимации, видео- аудио, что положительно влияет на качество подачи учебного материала на уроках. Образовательный процесс будет более эффективным, ведь растет интерес учащихся к когнитивной деятельности. Подчеркнуто, что актуальными средствами при изучении дисциплин естественно-математического цикла являются компьютерные симуляции, однако не все учителя используют компьютерные модели на уроках, аргументируя отсутствием методик по их применению, поэтому целью статьи является раскрыть возможности использования таких ресурсов в образовательном процессе.
 
Publisher РВВ ЦДПУ ім.В.Винниченка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717325/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_2019_%D0%9A%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D0%B2%D0%BD_%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Слободяник, О.В. (orcid.org/0000-0003-3504-2684 <http://orcid.org/0000-0003-3504-2684>) (2019) Computer simulations in the study of atomic physics in general secondary education Наукові записки. Серія: педагогічні науки (179). pp. 146-151. ISSN 2415-7988