Record Details

Кібербезпека в цировому навчальному середовищі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717313/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/99
 
Title Кібербезпека в цировому навчальному середовищі
Cyber security in a digital learning environment
 
Creator Биков, В.Ю.
Буров, О.Ю.
Дементієвська, Н.П.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description У статті розглянуто проблеми кібербезпеки учасників освітнього процесу, акцентується увага на тому, що ці проблеми не зводяться лише до технічних аспектів захисту інформаційних ресурсів, у повному обсязі вони мають включати такі види захисту: правові, технічні, інформаційні, організаційні та психологічні. Серед психологічних засобів забезпечення кібербезпеки пропонується виокремити когнітивні, оскільки населення в цілому та особливо діти і молодь все частіше стають об'єктами кібер-атак, насамперед, їх когнітивна сфера, стаючи найбільш уразливою (слабкою) ланкою мережі. У людино-центричних мережах, що становлять постійно зростаючу частку серед загальних мереж, сама мережа набуває нових властивостей, діючи як самостійний складник (на додаток до таких факторів як вузол мережі, інтерфейс і зв'язки між вузлами). Загрози учасникам навчально-виховного процесу з боку кіберпростору доцільно розглядати як пасивні та активні, розробляючи адекватні засоби захисту та життєстійкості системи “суб'єкт освітнього процесу-засоби навчання-середовище”. Найбільш значущими серед кібер-загроз для учасників навчально-виховного процесу відзначаються методи соціальної інженерії, знання яких та протидія яким можуть бути найбільш ефективними для забезпечення кібербезпеки. Як складником підготовки учасників навчально-виховного процесу з питань кібербезпеки пропонується використовувати “кібер-вакцинацію”, тобто формування усвідомленого чуттєвого досвіду перебування під дією кібер-загрози та протидії їй як систему тренувальних заходів, які включають, крім традиційних методів, тренувальні “кібер-атаки”, а також формування знань і умінь стійкості (відновлення) по відношенню до кібер-загроз. Пропонується подальші дослідження проблеми зосередити на детальному розробленні видів загроз учасникам освітнього процесу, а також методам протидії. Особливе місце має зайняти проблематика стійкості до кібер-небезпек, яка може використовувати досвід підготовки операторів емерджентних галузей, у тому числі діагностування поточного стану людини та необхідне коригування з метою оптимізації її діяльності.
The article discusses the problems of cyber-security of participants of the educational process, emphasizes the fact that these problems are not limited to the technical aspects of the protection of information resources, they must include in their entirety the following types of protection: legal, technical, informational, organizational and psychological. Among the psychological tools for securing cyber-security, it is proposed to distinguish cognitive ones, as the general population, and especially children and youth, increasingly become targets of cyber-attacks, first of all, their cognitive sphere, becoming the most vulnerable (weak) link in the network. In anthropocentric networks, which make up an ever-increasing share among common networks, the network itself acquires new properties, acting as an independent component (in addition to factors such as the network node, interface and links). Threats to participants in the educational process from the cyberspace should be regarded as passive and active, developing adequate means of protection and viability of the system "subject of educational process-learning-environment". The most significant among cyber-threats for the participants of the educational process are the social engineering methods, which knowledge and resistance can be the most effective for providing cyber-security. As part of the training of participants in the educational process on cyber-security, it is proposed to use "cyber vaccination", that is the formation of a conscious cognitive experience of staying under the influence of a cyber threat and counteracting it as a system of training activities that include, in addition to traditional methods, training of "cyber attacks", as well as the formation of knowledge and skills of resilience (recovery) in relation to cyber-threats. Further research is suggested to focus on the detailed development of types of threats to participants in the education process, as well as methods of counteraction. A special place should be a problem of resistance to cyber-threats, which can use the experience of training operators in emergent industries, including assessing the current state of the person and necessary adjustments in order to optimize its performance.
 
Publisher Інститут інформаційних технологій і засобів навчання
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717313/1/2876-Article%20Text-12622-1-10-20190427.pdf
- Биков, В.Ю. (orcid.org/0000-0002-5890-6783 <http://orcid.org/0000-0002-5890-6783>), Буров, О.Ю. (orcid.org/0000-0003-0733-1120 <http://orcid.org/0000-0003-0733-1120>) and Дементієвська, Н.П. (orcid.org/0000-0002-5450-6635 <http://orcid.org/0000-0002-5450-6635>) (2019) Cyber security in a digital learning environment Інформаційні технології і засоби навчання, 2 (70). pp. 313-331. ISSN 2076-8184