Record Details

Модернізація змісту освіти як чинник реформування української школи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717258/
 
Title Модернізація змісту освіти як чинник реформування української школи
Modernizing the content of education as factor reforming Ukrainian school
 
Creator Ляшенко, О.І.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті проаналізовано стан дослідження проблеми змісту загальної середньої освіти,окреслено найважливіші напрями модернізації змісту освіти в умовах реформування української школи. Зазначається, що сучасна парадигма освіти ґрунтується на трьох апробованих підходах – особистісно орієнтованому, діяльнісному і компетентнісному. Їх взаємозв’язок визначає сутність нинішніх трансформаційних процесів в освіті, зокрема щодо модернізації змісту освіти. Водночас зазначається, що залишається недостатньо дослідженою проблема стандартизації змісту освіти, унаслідок чого мають місце певні труднощі в роботі над освітніми стандартами і програмами.
The report analyzes the state of research on the problems of the content of primary and general secondary education in scientific institutions of the NAES of Ukraine, describes the main achievements of scientists of the Academy in recent years, in particular, concerning the conceptual and educational support of updating the content of education, identified the most important areas of modernization of the content of education in the context of the reform of the Ukrainian school. Problems of the formation and implementation of the content of education are constantly among the priority areas of research of scientific institutions of the NAES of Ukraine. In the last four years, academics have created about 40 study programs and more than 100 textbooks. The unifying factor of the modern education paradigm, on the basis of which the Ukrainian school is being reformed, is the integration of three approaches known in pedagogy and school practice - personality-oriented, activity-based and competence-based. Competence-based approach allows you to realize knowledge through the ability of students to use them in life and through the assimilation of value relationships of students to the results of their practical activities. Their relationship determines the essence of transformational processes in education. It is indicated that the problem of standardization of the content of education remains insufficiently studied, as a result of which work on the standards of general secondary education and educational programs is complicated. Among the priority tasks of scientific researches of the NAES of Ukraine should be the problems of integration and differentiation of the content of education, education and development intellectual gifted children, widespread use in the educational process of ICT, preparation of teachers for work in the conditions of competence-based learning etc.
 
Publisher Десна Поліграф
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717258/1/%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BDi%D0%B7%D0%B0%D1%86i%D1%8F_%D0%B7%D0%BCi%D1%81%D1%82%D1%83_%D0%BE%D1%81%D0%B2i%D1%82%D0%B8_%D0%A7%D0%B5%D1%80%D0%BDi%D0%B3i%D0%B2_2019.pdf
- Ляшенко, О.І. (orcid.org/0000-0001-6885-5978 <http://orcid.org/0000-0001-6885-5978>) (2019) Modernizing the content of education as factor reforming Ukrainian school . pp. 3-5.