Record Details

Розвиток навчально-виховних закладів для дітей із особливими потребами в умовах незалежної України (1991–2000)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717250/
 
Title Розвиток навчально-виховних закладів для дітей із особливими потребами в умовах незалежної України (1991–2000)
The development of educational institutions for children with special needs in the conditions of independent Ukraine (1991-2000)
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У доповіді доведено, що в спеціальній школі, залежно від типу, проводилися корекційно-відновлювальні заняття з предметно-практичного навчання, лікувальної фізкультури, логопедії, ритміки, соціально-побутової, просторової орієнтації, розвитку слухового, зорового, дотикового сприймання та комунікативної діяльності, формування
вимови і мови з метою корекції первинних і вторинних порушень, розширення досвіду соціально-психологічної адаптації. Таким чином відбувалося забезпечення відповідних умов для надання реабілітаційної допомоги, організації професійно-трудової підготовки, навчання та відпочинку, що було одним із показників розвитку освіти спеціальних шкіл у досліджуваний період.
The report proved that in a special school, depending on the type, remedial and restoration classes were conducted in subject-practical training, physiotherapy, speech therapy, rhythm, social, spatial orientation, the development of auditory, visual, tactile perception and communicative activity, the formation pronunciation and speech in order to correct primary and secondary disorders, expanding the experience of socio-psychological adaptation. Thus, the provision of appropriate conditions for the provision of rehabilitation assistance, the organization of vocational and labor training, learning and recreation, which was one of the indicators of the development of education of special schools in the study period.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717250/1/%D0%9C%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%B8_%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B5%D0%B9%20%D0%B2%D1%81%D0%B5%D1%83%D0%BA%D1%80.%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA.16%20%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D1%8F%202019%D1%80.-100-104%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C..pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>) (2019) The development of educational institutions for children with special needs in the conditions of independent Ukraine (1991-2000) Practical Philosophy and the New Ukrainian School: Collection of Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, May 16, 2019.. pp. 100-104. ISSN ISBN 978-966-644-507-3