Питання особистісно орієнтованої освіти у надбаннях українських психологів (період незалежності)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/717138/
http://www.pulib.sk/web/pdf/web/viewer.html?file=/web/kniznica/elpub/dokument/Bernatova13/subor/Zbornik.pdf |
|
Title |
Питання особистісно орієнтованої освіти у надбаннях українських психологів (період незалежності)
Issues of Personally Oriented Education in the Acquisitions of Ukrainian Psychologists (Independence Period) |
|
Creator |
Дічек, Наталія Петрівна
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education |
|
Description |
Устатті окреслено теоретичні і практичні надбання українських учених у галузі психології виховання, пов’язані зрозробленням засад особистісноорієнтованої освіти у перші десятиріччя незалежності України. Обґрунтовано, що в Україні розвивається нова постнекласична модель освіти, в рамках якої цінністю визнано розвиток потенцій і можливостей особи, процес її творчої самоактуалізації та самореалізації, тобто особистісноорієнтована модель. Виокремлено дослідження українських науковців (Г. Балл, І. Бех, М. Боришевський), що у засаднювали встановлення в освіті гуманістичної парадигми (суб’єктності). Показано, що у психологічному вивченні особистості школяра зберігалася методологія діяльнісного підходу (некласична парадигма).
The article covers the theoretical and practical achievements of Ukrainian scholars in the field of psychology of education, connected with the development of personality oriented school education in the first decades of Ukrainian independence. It is substantiated that Ukraine is developing a new post-non-classical model of education, according to which the development of potentials and personality capabilities, the process of personal’s creative self-actualization and self-realization (a personally oriented model) is recognized as the value. Studies of Ukrainian scholars (G. Ball, I. Bekh, M. Borishevsky), which justify the establishment of a humanistic paradigm of subjectivity in education, are analyzed. It shown that in the psychological studies of the student's identity the methodology of the activity approach (non-classical paradigm) was preserved. |
|
Publisher |
prvé
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/717138/1/C%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9D.%D0%9F.%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA2019.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (2019) Issues of Personally Oriented Education in the Acquisitions of Ukrainian Psychologists (Independence Period) Education and Society IV. International non-conference proceedings. pp. 432-441. ISSN ISBN 978‐80‐555‐2240‐1 |
|