Record Details

QR-код: проблеми й перспективи застосування в підручниках української мови для 10-11 класів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717195/
http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/2019/N1-2(39-40)/index.html
 
Title QR-код: проблеми й перспективи застосування в підручниках української мови для 10-11 класів
QR code: problems and prospects of application in the Ukrainian language textbooks for grades 10-11
 
Creator Попова, Л.О.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті окреслено проблеми й перспективи застосування QR-кодів у підручниках української мови для 10‒11 класів. Висловлено переконання, що застосування QR-кодів у сучасних шкільних підручниках української мови для 10-11 класів зумовлено суперечностями між суворими гігієнічними нормами щодо навчальних книжок і вимогами чинної програми й метою курсу; щоурочною й системною потребою підготовки учнів до зовнішнього незалежного оцінювання й часовими та кількісними обмеженнями основної форми навчання ‒ уроку; запитами нинішнього соціуму на особистість із розвиненим критичним мисленням, сформованим емоційним інтелектом, виробленими вміннями здійснювати різні види текстової діяльності тощо й навчально-пізнавальними потребами самих учнів. Зазначено, що використання QR-кодів в освітньому процесі сприятиме розширенню інформаційного поля на уроці, забезпечуватиме входження учня за досить короткий термін у медіапростір, дасть змогу здобувачеві освіти «насолодитися повною мірою перевагами мультимедійних технологій» (О. Свистунов). На думку авторки, мета застосування QR-кодів у підручниках української мови в 10‒11 класах ‒ раціонально врівноважити інформаційне наповнення навчальної книжки завдяки шифруванню довідкової інформації, контрольних вправ, покликань на медіаресурси, відеохостинги тощо, максимально полегшити й пришвидшити доступ старшокласників до інформаційно-довідкових видань, урізноманітнити види домашніх завдань, самостійну дослідницьку діяльність. Узагальнюючи зазначене, авторка доходить висновку, що застосування QR-кодів у сучасних підручниках української мови для 10‒11 класів варто вважати і методичною необхідністю, і раціональним виходом із ситуації інформаційного перенасичення навчального видання.
The article outlines the problems and prospects of using QR codes in Ukrainian language textbooks for grades 10-11. The belief was expressed that the use of QR codes in modern Ukrainian language textbooks for grades 10-11 is caused by the contradictions between strict hygiene standards for educational books and the requirements of the current program and the purpose of the course; the urgent and systemic need to prepare students for external independent assessment in every lesson and the time and quantitative restrictions of the lesson as the main form of training; requests of the current society on a person with developed critical thinking, formed emotional intelligence, developed skills to carry out various types of textual activity, etc. and educational and cognitive needs of the students themselves. It is noted that the use of QR codes in the educational process will help to expand the information field in the lesson, ensure that the student enters the media space for a fairly short time, and allows the student to «fully enjoy the benefits of multimedia technologies» (A. Svistunov). According to the author, the purpose of using QR codes in Ukrainian language textbooks in grades 10‒11 is to balance rationally the content of the textbook by encrypting reference information, control exercises, links to media resources, video hosting sites, etc., to facilitate and speed up access for high school students as much as possible to reference books, to diversify the types of homework, independent research activities. Summarizing the above, the author comes to the conclusion that the use of QR codes in modern Ukrainian language textbooks for grades 10-11 should be considered both a methodological necessity and a rational way to avoid the information overload of the educational publication.
 
Publisher Державний заклад Луганський національний університет імені Тараса Шевченка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717195/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_OR-%D0%BA%D0%BE%D0%B4_%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
- Попова, Л.О. (orcid.org/0000-0003-2021-3348 <http://orcid.org/0000-0003-2021-3348>) (2019) QR code: problems and prospects of application in the Ukrainian language textbooks for grades 10-11 Науковий вісник Донбасу, 1-2 (39-40). ISSN 2310-2187