Record Details

Psychosocial support of educational process participants at institutions of vocational education

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716780/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/319
 
Title Psychosocial support of educational process participants at institutions of vocational education
Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу в закладах професійної освіти
 
Creator Tkachuk, Irina
Lutsenko, Yurii
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description The article analyzes the scientific sources on the problem of psychosocial help to victims of traumatic events, identifies three main approaches to its implementation. The objective of psychosocial support of the educational process participants at the institutions of vocational education who have survived a crisis life event is formulated. It is to promote the preservation of a person in the status of a productive subject of activity, personality and individuality, capable of positive interaction with the world, people and himself. The defined goal is achieved by solving the following tasks: promoting the stabilization of the emotional state and rational perception of one's life situation; formation of constructive ways of solving the complex life situations; activization of processes of self-knowledge, self-perception, self-regulation and self-control; assisting in creation of a positive image of the future; assistance in taking responsibility for own future; development of social competence and social activity, mastering strategies of successful behavior; the formation of a focus on personal development and social realization. To achieve the identified goals and objectives, training programs for psychosocial support for students and teachers of vocational education institutions have been developed.
The training program for students "Reference Point" is aimed at forming their psychological stability in overcoming the consequences of crisis events, increasing the level of stress resistance, training methods for selfrecovery. The program has three components: personal, social, practical.
The program for pedagogical workers consists of two modules. The first module is aimed at the formation of the competence of teachers in providing psychosocial support to students; the second one– to reduce their level of professional burnout. The indicated programs were piloted on the basis of five vocational education institutions of the Donetsk region.
У статті проаналізовано наукові джерела з проблеми психосоціальної допомоги постраждалим від травматичних подій, виділено три основних підходи до здійснення такої. Сформульована мета психосоціальної підтримки учасників освітнього процесу в закладах професійної освіти, що пережили кризову життєву подію. Вона полягає у сприянні збереженню людини в статусі продуктивного суб’єкта діяльності, особистості та індивідуальності, здатної до позитивної взаємодії зі світом, людьми і собою. Визначена мета досягається шляхом вирішення таких завдань: сприяння стабілізації емоційного стану та раціональному сприйняттю своєї життєвої ситуації; формування конструктивних способів вирішення складних життєвих ситуацій; активізація процесів самопізнання, самоприйняття, саморегуляції і самоконтролю; надання допомоги в побудові позитивного образу майбутнього; сприяння прийняттю на себе відповідальності за власне майбутнє; розвиток соціальної компетентності та соціальної активності, оволодіння стратегіями успішної поведінки; формування спрямованості на особистісний розвиток і соціальну реалізацію. Для досягнення визначених мети й завдань розроблено тренінгові програмі психосоціальної підтримки учнів та педагогічних працівників закладів професійної освіти.
Тренінгова програма для учнів «Точка відліку» спрямована на формування в них психологічної стійкості у подоланні наслідків кризових подій, підвищення рівня стресостійкості, навчання способам самовідновлення. Програма має три складники: особистісний, соціальний, практичний.
Програма для педагогічних працівників складається з двох модулів. Перший модуль спрямований на формування у педагогів компетентностей щодо надання психосоціальної підтримки учням; другий – на зниження в них рівня професійного вигорання. Вказані програми пройшли пілотування на базі п’яти закладів професійної освіти Донецької області.
 
Publisher Institute of vocational education and training of NAES of Ukraine
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716780/1/%D0%A2%D0%BA%D0%B0%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%9B%D1%83%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%BB.pdf
- Tkachuk, Irina (orcid.org/0000-0002-3099-3491 <http://orcid.org/0000-0002-3099-3491>) and Lutsenko, Yurii (orcid.org/0000-0003-2348-6624 <http://orcid.org/0000-0003-2348-6624>) (2019) Psychosocial support of educational process participants at institutions of vocational education Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 18. pp. 156-161. ISSN 2223-5752