Record Details

Розвиток філософських і психологічних засад особистісно орієнтованої освіти в незалежні й Україні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717097/
 
Title Розвиток філософських і психологічних засад особистісно орієнтованої освіти в незалежні й Україні
Development of philosophical and psychological foundations of personally oriented education in independent and Ukraine
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description У статті висвітлено провідні ідеї українських учених – філософів, психологів, педагогів – про шляхи гуманізації освіти у період її реформування на дитиноцентричних засадах (1991-2014).
Відображено положення особистісно орієнтованої парадигми освіти, генетичної психології, психології творчості, підходи до обґрунтування освіти обдарованих дітей. Обґрунтовано, що з середини 1990-х років навчання і виховання в українській школі почали модернізувати у дусі
нової постнекласичної моделі освіти, згідно з якою цінністю було визнано не набуття особою суми знань, а розвиток її потенцій і можливостей, процес її творчої самоактуалізації та самореалізації, тобто особистісно орієнтована модель шкільної освіти. Показано, що українські вчені у своїх дослідженнях узасаднювали гуманістичну парадигму суб’єктності, водночас у вивченні особистості школяра зберігалася методологія діяльнісного підходу.
The article highlights the leading ideas of Ukrainian scientists – philosophers, psychologists, educators
– about the ways of individualization of education in the period of its reforming on a humanistic basis (1991-2014). The provisions of the personality-oriented paradigm of education, genetic psychology, psychology of creativity, approaches to the education of gifted children are reflected. It was substantiated that since the mid-1990s, education and upbringing in the Ukrainian school began to modernize in the spirit of the new post-non-classical education model. According to it declared, it wasn’t the acquisition of a person’s amount of knowledge that was recognized as a value, but the development of person’s potential and capabilities, the process of its creative self-actualization and self-realization, that is, the personalityoriented model of school education, the value of school education. It is shown that Ukrainian scientists
in their studies substantiated the humanistic paradigm of subjectivity.
It is shown that V. Kremen as the President of the National Academy of Education of Ukraine develops the paradigm of human centeredness in the context of the synergy of the value-cognitive meanings of the educational process and in the context of the actual philosophical problem of «complexity».
The post-non-classical Ukrainian system of education is approved based on its informatization and computerization, and the development of the individual is largely based on the possibilities of the information space. However, the methodology of the activity approach remained in the study of the personality of the student.
Ukrainian scientists created the basis for the study of the students’ psyche not as a combination of individual mental functions and cognitive parameters, which is characteristic of functional and cognitive psychology, but as an integrity with all the individual characteristics and manifestations that the person as a subject develops, organizes and controls.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717097/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA%20%D1%84%D1%96%D0%BB.%20%D1%96%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB.%20%D0%B7%D0%B0%D1%81%D0%B0%D0%B4...%20%D0%9D.%D0%9F.%20%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>) (2019) Development of philosophical and psychological foundations of personally oriented education in independent and Ukraine The pedagogical process: theory and practice (Series: pedagogy), 1-2 (64-65). pp. 15-28. ISSN 2078-1687