Record Details

Особистісна автономія і позитивні стосунки з іншими у підлітковому віці

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716921/
 
Title Особистісна автономія і позитивні стосунки з іншими у підлітковому віці
Personal autonomy and positive relations with others at adolescence
 
Creator Чайка, Г.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті проаналізовано наукові статті зарубіжних авторів, опубліковані за останні роки, в яких досліджуються різні аспекти розвитку автономії підлітків та побудова ними позитивних стосунків, розвиток прив’язаностей у взаємодії із батьками, однолітками та шкільними вчителями. Показано, що розвиток особистісної автономії як риси характеру або задоволення потреби в автономії як вродженої потреби – складне завдання для підліткового віку. Підлітки прагнуть автономії, незалежності, однак, їх соціальна ситуація не дає їм змогу стати повністю незалежними. Проте, повна автономія і не потрібна, оскільки будь-якій людині потрібні близькі стосунки для відчуття психологічного благополуччя. Якщо дорослі надають підліткам певного рівня автономії, то це парадоксальним чином підкріплює позитивні міжособистісні стосунки між дорослими і дітьми. В такому випадку підлітки відчувають, що дорослі їх розуміють і підтримують. В свою чергу відчуття психологічного благополуччя дає змогу підліткові у психологічно комфортних умовах розвивати позитивні риси особистості.
The article discusses the peculiarities of development of autonomy and building of relationships with others at adolescence. The article analyzes the scientific articles of foreign authors published in recent years, in which various aspects of adolescents’ autonomy and positive relation building, relatedness development in interactions with parents, peers and school teachers are studied. It is shown that the development of personal autonomy as a trait of character or satisfaction of the need for autonomy as an innate need is a difficult task for adolescence. Adolescents seek autonomy, independence; however, their social situation does not allow them to become completely independent. However, complete autonomy is not needed, because any person needs close relations with others for a sense of psychological well-being. The denial of adolescents’ right to autonomy leads to a break of their relatedness with their parents. If adults provide adolescents with a certain level of autonomy, this paradoxically reinforces positive interpersonal relationships between adults and adolescents. In this case, teenagers feel that adults understand and support them. Similarly, communication with peers on the basis of mutual assistance and emotional support, that is, within the framework of positive relations, contributes to adolescents’ autonomy development. It is shown that students’ autonomy support by teachers positively affects not only academic achievement of the students, but also their subsequent life, as it contributes to the formation of such positive qualities as dedication, reliance on their own goals, initiative and creativity. Autonomy and a sense of relatedness with others are fundamental needs for adolescents and influence their psychological well-being. In turn, a sense of psychological well-being allows a teenager in psychologically comfortable conditions to develop positive personality traits.
 
Publisher Вид-во ЖДУ ім. І.Франка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716921/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F1-2019-%D0%A7%D0%B0%D0%B9%D0%BA%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD.pdf
- Чайка, Г.В. (orcid.org/0000-0001-7799-1314 <http://orcid.org/0000-0001-7799-1314>) (2019) Personal autonomy and positive relations with others at adolescence Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. – Том. VI: Психологія обдарованості, 1 (15). pp. 357-367. ISSN 2072-4772