Record Details

A foreign language textbook as a means for motivating students to learning activity in institutions of general secondary education

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717080/
http://ipvid.org.ua/products/2019_1/article.php
 
Title A foreign language textbook as a means for motivating students to learning activity in institutions of general secondary education
Підручник з іноземної мови як засіб мотивації навчальної діяльності учнів закладів загальної середньої освіти
 
Creator Редько, Валерій Григорович
Полонська, Тамара Костянтинівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті проаналізовано сутність і види мотивів навчальної діяльності учнів закладів загальної середньої освіти у процесі оволодіння ними іноземною мовою. Розкрито роль сучасного шкільного підручника з іноземної мови, який своїм змістом має забезпечувати мотивацію до виконання школярами навчально-пізнавальної діяльності і сприяти реалізації ними власних іншомовних комунікативних намірів. Автори розглядають сучасний підручник з іноземної мови як багатофункціональний засіб навчання іноземної мови, приділивши особливу увагу мотивації навчальної діяльності учнів. Виокремлено і схарактеризовано основні компоненти мотивації навчальних дій учнів, які адаптовано до змісту шкільного курсу з іноземної мови. Зокрема, автори розглянули такі компоненти: афективний (емпатичний), особистісний, ініціювальний, когнітивний, продуктивний, рефлексивний (самооцінний), цільовий, процесуальний (стратегічний). Результати анкетування учнів із різних регіонів України підтвердили авторські підходи до системи мотивації школярів у навчанні іноземних мов у змісті підручників з іноземних мов.
The article analyzes the essence and types of motives for students’ learning activity of general secondary education institutions, including the process of teaching a foreign lan-guage. The role of a modern school foreign language textbook is revealed, which by its content should provide motivation to perform learning and cognitive activity and facilitate the implemen-tation of students’ foreign language communicative intentions. The authors consider a modern textbook on foreign language as a polyfunctional means of teaching foreign language commu-nication, paying special attention to the motivation of student’s learning activity. The main com-ponents of the motivation for learning actions are identified and characterized, and adapted to the content of the school course in a foreign language. In particular, the authors considered such components as: affective (empathic), personal, initiating, cognitive, productive, reflexive (self-assessment), target, procedural (strategic). The results of students’ questionnaire from different regions of Ukraine confirmed authors’ approaches to the system of schoolchildren motivation for foreign language learning activity in the content of foreign language textbooks.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717080/1/Polonska_Redko_PSP.pdf
- Редько, Валерій Григорович (orcid.org/0000-0002-4035-4925 <http://orcid.org/0000-0002-4035-4925>) and Полонська, Тамара Костянтинівна (orcid.org/0000-0002-5717-1041 <http://orcid.org/0000-0002-5717-1041>) (2019) A foreign language textbook as a means for motivating students to learning activity in institutions of general secondary education Проблеми сучасного підручника, 22. pp. 260-273. ISSN 2411-1309