Record Details

Оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи з іноземних мов у контексті компетентнісного підходу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717079/
http://ipvid.org.ua/products/2019_1/article.php
 
Title Оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи з іноземних мов у контексті компетентнісного підходу
Assessing learning achievement of primary school students in foreign languages on the context of competence-based approach
 
Creator Полонська, Тамара Костянтинівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті аналізується сутність і роль оцінювання навчальних досягнень учнів сучасної початкової школи з предмета «іноземна мова» у контексті компетентнісного
підходу та відповідно до вимог Нової української школи. Зокрема, йдеться про перехід від оцінювання результатів навчальної діяльності школярів до оцінювання процесу навчання і поступу кожного учня, сформованості предметних і ключових компетентностей та особистих досягнень школярів. Значну увагу приділено формувальному оцінюванню, яке знайшло своє відображення в Державному стандарті початкової освіти, Типовій освітній програмі для закладів загальної середньої освіти та інших нормативних документах. Виокремлено та проаналізовано окремі технології формувального оцінювання (самооцінювання, взаємооцінювання, мовне портфоліо тощо), наведено приклади їх реалізації на уроках іноземної мови. Схарактеризовано загальні й конкретні очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності (компетентності) учнів початкової школи та орієнтовні параметри для їх оцінювання.
The author of the article analyzed the essence and role of assessing learning achieve- ment of primary school students in foreign languages according to the competence-based ap- proach and in the context of the requirements of the New Ukrainian School. Implementation of competence-based approach is impossible without adequate changes both in the content of education and in the assessment of student academic achievement. The present system of student assessment has been formed for many years within the framework of the knowledge paradigm in education and therefore reflects the result of students’ acquisition of knowledge,

rather than a process that does not fully meet the current requirements of competence-based approach. In particular, we are talking about the transition from the assessment of students’ achievement in knowledge, skills and habits to the assessment of forming their key compe- tences and personal achievement.
The author explains the modern meaning of the notion “assessment”. Considerable attention is paid to formative assessment of students, which is reflected in such regulatory documents as the State Standard of Primary Education, Typical Educational Programme for Secondary Educa- tion Institutions, etc. Separate technologies of formative assessment (such as self-assessment, mutual assessment, language portfolio) are identified and analyzed in this article; examples of their implementation in foreign language lessons are given. Particular attention is devoted to reflection, which is very importance in the process of mastering knowledge, especially by first-grade students. The general and specific expected learning and cognitive (competences) outcomes for primary school students and indicative parameters for their assessment are characterised. The author paid some attention to the Certificate of Achievements, proposed by the Ministry of Education and Science of Ukraine, in particular to the requirements for the outcomes of students’ final assessment in a foreign language.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717079/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%BF%D1%81%D0%BF.pdf
- Полонська, Тамара Костянтинівна (orcid.org/0000-0002-5717-1041 <http://orcid.org/0000-0002-5717-1041>) (2019) Assessing learning achievement of primary school students in foreign languages on the context of competence-based approach Проблеми сучасного підручника, 22. pp. 224-237. ISSN 2411-1309