Методика використання системи Максима у навчанні дослідження операцій
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/717046/
http://ceur-ws.org/Vol-2393/ |
|
Title |
Методика використання системи Максима у навчанні дослідження операцій
The Method of Using the Maxima System for Operations Research Learning |
|
Creator |
Shyshkina, M.P.
Kohut, U.P |
|
Subject |
004.77 General networking applications and services
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті досліджено проблеми використання систем комп’ютерної математики (СКМ) як інструменту підтримки навчальної та дослідницької діяльності у галузі навчання інформатики та математики. Визначено роль СКМ у процесі підготовки бакалаврів інформатики та особливості педагогічних застосувань цих систем у навчанні «Дослідження операцій». Метою статті є обґрунтування доцільності використання системи Maxima у процесі навчання «Дослідження операцій» у педагогічному університеті як засобу забезпечення дослідницького підходу до навчання та визначення перспектив його впровадження. Розглянуто основні характеристики СКМ Maxima та способи організації доступу до цього засобу як в локальній, так і в хмарній реалізації. Висвітлено результати педагогічного експерименту щодо використання системи Maxima як засобу підтримування навчання "Дослідження операцій" та здійснено аналіз його висновків.
In the article, the problems of using the systems of computer mathematics (SCM) as a tool to support the teaching and research activities in the field of informatics and mathematics disciplines training are investigated. The role of SCM in the process of bachelors of informatics training and special aspects of pedagogical applications of these systems in the “Operations research” study is defined. The aim of the article is the justification of the Maxima system use of in the process of “Operations research” teaching in pedagogical university as enchasing the investigative approach to learning and determination of the perspective ways of its introduction. The main characteristics of SCM Maxima and the ways of access organizing to it both in local and the cloud-oriented implementation are considered. The results of the pedagogical experiment on the Maxima application to support the investigative approach to operation research study and the analysis of its conclusions are reported. |
|
Publisher |
CEUR Workshop Proceedings
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/717046/1/paper_242.pdf
- Shyshkina, M.P. and Kohut, U.P (2019) The Method of Using the Maxima System for Operations Research Learning Proceedings of the 15th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Volume II: Workshops, Kherson, Ukraine, June 12-15, 2019 (2393). pp. 81-92. ISSN 1613-0073 |
|