Record Details

Cloud ArcGIS Online as an innovative tool for developing geoinformation competence with future geography teachers

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717023/
http://ceur-ws.org/Vol-2433/
 
Title Cloud ArcGIS Online as an innovative tool for developing geoinformation competence with future geography teachers
Cloud ArcGIS Online як інноваційний засіб розвитку геоінформаційної компетентності майбутніх учителів географії
 
Creator Kholoshyn, Ihor V.
Bondarenko, O.V.
Hanchuk, Olena V.
Shmeltser, E.O.
 
Subject 004.77 General networking applications and services
378 Higher education. Universities. Academic study
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description The article dwells upon the scientifically relevant problem of using cloud-based GIS-technologies when training future geography teachers (based on ArcGIS Online application). The authors outline the basic principles for implementing ArcGIS Online in the educational process (interdisciplinary integration, the sequence of individualization in training, communicability, distance education and regional studies), and provide an example of an interactive map created with the help of the specified cloud GIS, since this kind of map is the most popular a form of research by geography students. In the article it is noted that integration of ArcGIS Online into the educational process allows the teacher to follow a clear pedagogical strategy, taking into account possible variants of its use (demonstration, direct mastering of GIS in a computer class and independent work in an individual mode). Considering cloud GIS as a new stage in the development of geoinformational education, the authors emphasize their key benefits (round-the-clock access, work with GIS package in the cloud, the ability to use other maps as well as the creation of their own maps and web-applications) and disadvantages (monetization of services, underestimation of the GIS role in the curriculum of the higher school, the lack of Ukrainian content, etc.).
У статті розглядається науково значуща проблема використання хмарних ГІС-технологій при підготовці майбутніх вчителів географії (на основі програми ArcGIS Online). Автори описують основні принципи реалізації ArcGIS Online в освітньому процесі (міждисциплінарна інтеграція, послідовність індивідуалізації в навчанні, комунікабельність, дистанційне навчання і регіональні дослідження) і наводять приклад інтерактивної карти, створеної за допомогою вказаного хмари. ГІС, оскільки цей вид карти є найбільш популярною формою дослідження серед студентів географії. У статті наголошується, що інтеграція ArcGIS Online в навчальний процес дозволяє вчителю дотримуватися чіткої педагогічної стратегії з урахуванням можливих варіантів її використання (демонстрація, безпосереднє освоєння ГІС в комп'ютерному класі і самостійна робота на особистості Режим). Розглядаючи хмарні ГІС як новий етап в розвитку геоінформаційного освіти, автори підкреслюють їх ключові переваги (цілодобовий доступ, робота з пакетом ГІС в хмарі, можливість використання інших карт, а також створення власних карти і веб-додатки) і недоліки (монетизація послуг, недооцінка ролі ГІС в навчальній програмі вищої школи, відсутність українського контенту та ін.).
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Rights cc_by_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717023/1/paper27.pdf
- Kholoshyn, Ihor V. (orcid.org/0000-0002-9571-1758 <http://orcid.org/0000-0002-9571-1758>), Bondarenko, O.V. (orcid.org/0000-0003-2356-2674 <http://orcid.org/0000-0003-2356-2674>), Hanchuk, Olena V. (orcid.org/0000-0002-3866-1133 <http://orcid.org/0000-0002-3866-1133>) and Shmeltser, E.O. (2019) Cloud ArcGIS Online as an innovative tool for developing geoinformation competence with future geography teachers Proceedings of the 6th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2018), Kryvyi Rih, Ukraine, December 21, 2018 (2433). pp. 403-412. ISSN 1613-0073