Record Details

The overview of software for computer simulations in profile physics learning

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/717020/
http://ceur-ws.org/Vol-2433/
 
Title The overview of software for computer simulations in profile physics learning
Огляд програмного забезпечення для комп’ютерного моделювання у профільному навчанні фізики
 
Creator Kiv, A.E.
Merzlykin, O.V.
Modlo, Ye.O.
Nechypurenko, Pavlo P.
Topolova, I.Yu.
 
Subject 004.94 Simulation
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description The paper deals with the possibilities of using specialized (virtual labs and simulators, software for natural process simulation) and general (programming languages and libraries, spreadsheets, CAS) software in school researches.
Such software as virtual labs, software for natural process simulation, programming languages and libraries in school researches can be used to simulate phenomena that cannot be learned in a school lab (for example, for modeling a radioactive decay or for demonstrating the states of relativistic mechanics). Also, virtual labs in school practice are usually used in those cases where students cannot perform an experiment in real labs. For example, it is convenient for distance learning.
The using of programming languages and libraries in physics learning research requires both students’ physics research competencies and programming competencies. That is why using this software in physics classes can hardly be recommended. However, programming languages and libraries can become a powerful tool for the formation and development of research competencies of physics students in extracurricular learning activities.
The implementation of the spreadheets and the CAS in school physics researches is the easiest and has its benefits.
У статті розглядаються можливості використання спеціалізованого (віртуальні лабораторії та симулятори, програмне забезпечення для моделювання природних процесів) і загального (мови програмування і бібліотеки, електронні таблиці, СКМ) програмного забезпечення в шкільних дослідженнях.
Таке програмне забезпечення, як віртуальні лабораторії, програмне забезпечення для моделювання природних процесів, мови програмування і бібліотеки в шкільних дослідженнях, можна використовувати для моделювання явищ, які неможливо вивчити в шкільній лабораторії (наприклад, для моделювання радіоактивного розпаду або для демонстрації станів релятивістської механіки). Крім того, віртуальні лабораторії в шкільній практиці зазвичай використовуються в тих випадках, коли учні не можуть провести експеримент в реальних лабораторіях. Наприклад, це зручно для дистанційного навчання.
Використання мов програмування і бібліотек в дослідженнях з вивчення фізики вимагає як знань студентів з фізики, так і навичок програмування. Ось чому використання цього програмного забезпечення на уроках фізики навряд чи можна рекомендувати. Однак мови програмування і бібліотеки можуть стати потужним інструментом для формування і розвитку дослідницьких компетенцій студентів-фізиків у позаурочній навчальної діяльності.
Впровадження електронних таблиць і СКМ в шкільні дослідження з фізики є найпростішим і має свої переваги.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Rights cc_by_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/717020/1/paper23.pdf
- Kiv, A.E., Merzlykin, O.V. (orcid.org/0000-0003-2601-5713 <http://orcid.org/0000-0003-2601-5713>), Modlo, Ye.O. (orcid.org/0000-0003-2037-1557 <http://orcid.org/0000-0003-2037-1557>), Nechypurenko, Pavlo P. (orcid.org/0000-0001-5397-6523 <http://orcid.org/0000-0001-5397-6523>) and Topolova, I.Yu. (2019) The overview of software for computer simulations in profile physics learning Proceedings of the 6th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2018), Kryvyi Rih, Ukraine, December 21, 2018 (2433). pp. 352-362. ISSN 1613-0073