Record Details

Соціально-психологічні механізми інформаційного впливу в постіндустріальному суспільстві

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716940/
 
Title Соціально-психологічні механізми інформаційного впливу в постіндустріальному суспільстві
Socio-psychological mechanisms of information influence in a post-industrial society
 
Creator Плющ, А.Н.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
303 Methods of the social sciences
314/316 Society
 
Description У дисертації розроблено синергетичну концепцію інформаційного впливу в постіндустріальному суспільстві. Людство на рубежі ХХ–XXI ст. перейшло в нову стадію свого розвитку, в якій кардинальні суспільні зміни пов'язані з інформаційними та комунікаційними технологіями. Щодо неї застосовуються різні визначення, основними з яких є «постіндустріальне суспільство», «інформаційне суспільство», «суспільство знання», «комунікативне суспільство», «програмоване суспільство». Постіндустріальне суспільство передбачає нові форми соціалізації, засновані на вільному доступі до інформації, нерегламентованих способах її обробки і соціального використання. Продукування знаків і знакових систем, які виражають сенси і визначають завдання життєдіяльності, стає провідним сектором інноваційної економіки і політики, що дає можливість управляти масовою поведінкою індивідуальних суб'єктів. У зв'язку з налаштованістю суспільства на постійне споживання інформації виникає спокуса управління процесами конструювання віртуальної реальності через контроль над інформаційними потоками.
Враховуючи множинність теоретичних і методологічних підходів до вивчення процесів інформаційного впливу, що вже існують, автором обґрунтовано застосування синергетичного підходу, котрий дозволяє аналізувати соціальні явища і процеси з мультипарадигмальних позицій. У рамках цього підходу дослідник при аналізі цілого вивчає узгоджену взаємодію його частин, що утворюють складноорганізовану цілісність, яка функціонує на основі процесів самоорганізації.
Порівняно з системним підходом застосування синергетичної методології дозволяє розширити рамки аналізу досліджуваних явищ. Складність структурної організації системи і середовища її функціонування доповнює складність самоорганізації системи в часі. У мінливому середовищі система, залишаючись собою, «довстановлює» власне призначення в метасистемі. Прикладом такого способу теоретичного моделювання може слугувати створення тексту, коли автор конструює складноорганізовану структуру згідно власного задуму, який може трансформуватися у ході написання тексту.
Наведено синергетичне розуміння основних використовуваних понять: дискурсу, інформації, комунікації, суспільства, інформаційного впливу. Суспільство розглядається як текст, котрий (ре)конструюють суб'єкти суспільства протягом своєї життєдіяльності. Цей текст відтворюється відповідно до задуму, функцію якого виконує соцієтальний дискурс. Цей дискурс, своєю чергою, є безперервно оновлюваним текстом, породжуваним суб'єктами суспільства в їхніх комунікаціях. У складноорганізованому суспільстві суб’єкт здатен конструювати внутрішній світ за подобою організації соціального світу, у діяльність котрого він включений. Для означення конструкцій внутрішнього світу використовуються різноманітні терміни – імпліцитна теорія, інтенціональна картина світу, когнітивна карта, установка, соціальні уявлення, схеми, сценарії, скрипти, стереотипи, фрейми та ін. Автор з цією метою використовує термін «дискурс», визначений як текст задуму тексту життєдіяльності суб’єкта. У ході соціалізації індивідуальний суб’єкт засвоює версію соцієтального дискурсу, на основі котрої вибудовує власну життєдіяльність. Спостерігається кругова причинність: конструювання дискурсу індивідуального суб’єкта зумовлено соцієтальним дискурсом, відповідно до якого організована життєдіяльність суспільства, у той же час суб’єкт на основі наявного у нього дискурсу оновлює (реконструює) зміст соцієтального дискурсу.
Інформацію розглянуто як текст, що є артикульованим фрагментом дискурсу суб’єкта впливу. Інформація являє собою послідовність знаків, котрій автор тексту надає сенсу у рамках цілей суб’єкта впливу. При цьому комунікація постає як обмін знаками, взаємодія суб’єктів, конструювання спільного дискурсу, а учасники комунікації перебувають у трьох рольових позиціях – авторів інформації, учасників комунікації, співавторів спільного дискурсу. У результаті виникає розширене розуміння ситуації інформаційного впливу: споживання інформації індивідуальними суб’єктами змінюється аналізом суб’єкт-суб’єктних комунікацій аж до розуміння соціальних комунікацій як процесу корекції соцієтального дискурсу, спрямованого на конструювання життєздатного суспільства. Аналіз дискурсивної взаємодії суб’єктів суспільства має на увазі, що вони, реалізуючи у ході комунікації приватні цілі, конструюють спільний дискурс, що є частиною соцієтального дискурсу. Відбувається «комунікація в комунікації», коли комунікація суб’єктів є частиною процесу відтворення соцієтального дискурсу. Отримання інформації запускає процеси самоорганізації споживача інформації, групового суб’єкта комунікації, суспільства у цілому. Здійснюючи вплив інформацією на індивідуальних суб’єктів, можна впливати на соцієтальний дискурс, трансформуючи програму життєдіяльності суспільства.
Запропоновано розуміння інформаційного впливу як діяльності по просуванню дискурсу, спрямованої на засвоєння споживачем фрагментів дискурсу суб’єкта впливу, трансльованого в інформації. Цей вплив одночасно аналізується як інтенція суб’єктів, імовірний результат їхньої взаємодії, один із процесів самоорганізації суспільства.
Сконструйовано модель психологічних механізмів сприйняття інформації, що володіє масштабною інваріантністю. Ці механізми дозволяють споживачеві реконструювати фрагменти дискурсу, закладені в інформації. Задано базові механізми: розпізнавання, розуміння, антиципація, які застосовуються до різних структурних елементів тексту: знаків сенсів, цілей, виділених споживачем інформації.
Відповідно до синергетичного розуміння розглянуто три соціально-психологічні механізми інформаційного впливу: конструювання знакового тексту інформації, створення соціального контексту комунікації та програмування дискурсу, який використовується споживачем інформації. Діяльність, спрямована на створення соціального контексту ситуації комунікації, розгортається у двох вимірах, до яких входять організація метатексту (інформаційного потоку) суб'єкта впливу й організація соціального простору, в якому відбувається взаємодія суб'єктів. Програмування дискурсу проводиться у трьох вимірах: шляхом організації життєдіяльності споживача інформації, конструювання простору його соціальних комунікацій, організації його аутокомунікаціі.
Запропонована синергетична модель соціально-психологічних механізмів інформаційного впливу володіє масштабною інваріантністю, три соціально-психологічні механізми поєднані в єдине ціле і діють на споживача одночасно, але кожен з них у свою чергу організований за подобою тексту, складеного з дискретних елементів. Ці механізми представляють складноорганізовану діяльність суб’єкта впливу, що розгортається залежно від глибини планування і складності організації цієї діяльності. При цьому безпосередній інформаційний вплив опосередковано соціальним впливом автора інформації та індукованим впливом дискурсу суб’єкта впливу, які запускають процеси самоорганізації споживача інформації.
Відзначено компліментарність організації соціально-психологічних механізмів інформаційного впливу, використовуваних у конструюванні текстів, і психологічних механізмів сприйняття інформації. Якщо суб’єкт інформаційного впливу здійснює збірку тексту(ів), то споживач починає сприйняття інформації з деконструкції тексту(ів): вибір елементів – розпізнавання елементів; з’єднання елементів – демонтаж цілого на частини, що дозволяє розуміти зв’язки елементів у виділених контекстах; задавання логіки конструювання цілого відповідно до цілей – антиципація цілей організації цілого. Взаємодоповнюваність цих процесів дає можливість чинити інформаційний вплив, що приводить до «засвоєння» фрагментів трансльованого дискурсу.
Виявлено, що дослідження ефективності інформаційного впливу як оцінки діяльності суб’єкта впливу по просуванню його дискурсу включає в себе аналіз: витрачених зусиль суб’єкта впливу, отриманих результатів (змін, що трапилися з аудиторією), досягнутих цілей. Наведено ряд факторів, здатних нівелювати ефективність діяльності по просуванню дискурсу суб’єкта впливу: проблеми в організації інформаційної кампанії, успішна протидія опонентів, зміна значимості запропонованого дискурсу.
Технології інформаційного впливу розглянуто як діяльність з конструювання механізмів інформаційного впливу, як «діяльність над діяльністю», яка забезпечує просування дискурсу суб’єкта впливу. Сучасні інформаційні технології виявляються не лише технічним засобом доставки інформації, але одночасно є інструментом впливу, що сприяє реконструкції соцієтального дискурсу. Виділено такі типи технологій інформаційного впливу:
– інформаційні (конструювання інформаційних текстів);
– соціальні (конструювання колективного суб'єкта комунікації і соціальних структур, що створюють і поширюють інформацію);
– ментальні (діяльність з програмування соцієтального дискурсу в різних сферах його функціонування: життєдіяльності суспільства, простору соціальних комунікацій, самоорганізації соцієтального дискурсу).
Виявлено, що стратегії інформаційної безпеки суспільства мають передбачати наявність у ньому якісного соцієтального дискурсу, який дає можливість суспільству витримувати конкуренцію з іншими суспільствами. Умовами, критеріями і результатами функціонування якісного дискурсу є суспільство, яке ефективно функціонує; управління простором соціальних комунікацій; управління (ре)конструюванням соцієтального дискурсу. В умовах глобалізації основами інформаційної безпеки суспільства на міжнародній арені є технологічна конкурентоспроможність держави; здатність брати участь в організації міжнародних об’єднань, які створюють системи колективної безпеки; участь у конструюванні дискурсу глобалізації в якості одного з його авторів.
In the dissertation, the synergetic conception of informational influence in post-industrial society is worked out. At the turn of the 20th and 21st centuries humanity proceeded to the new stage of its development, in which cardinal social changes are connected with informational and communicational technologies. A wide range of terms is used for its denotation, for example “post-industrial society”, “informational society”, “society of knowledge”, “communicational society”, “programmed society”. Post-industrial society provides new forms of socialization, based on free access to information and unregulated forms of its processing and social usage. Production of signs and sign systems, expressing meanings and creating goals of livelihood, is now the main sector of innovational economy and policy. It helps to manage over the mass behavior of individual subjects. Due to the fact that society moves to the permanent consumption, there is a temptation of superintendence over the processes of creating of virtual reality by setting control over informational flows.
After having considered into account the variety of modern theoretical and practical methods of informational influence process` learning, the author argues the usage of synergetic approach that allows analyzing social phenomena and processes basing on multiparadigmality. While using this approach in order to learn the integrity, the researcher has to analyze the coordinated interaction between its parts, which form complex self-organized integrity.
Using the synergetic methodology helps to broaden the scopes of analysis in comparison to the systematical approach. Cumulative analysis of complex sphere of the system`s functioning and its structural organization is supplemented by taking into account its difficult self-organization. In changing surroundings, each system, besides remaining the same, determines its own function in the meta-system. The example of such way of theoretical modeling is the creation of the text, when the author designs complex structure according to his own plan, which can be changed during writing the text.
The understanding of main terms (society, discourse, information, communications, and informational influence) has been given. Society has been regarded as the collective text of generations, which is (re)constructed by the subjects of society during their livelihood. This text is reproduced according to the intention, e.g. societal discourse. This discourse is a permanently updated text, generated by society subjects in their communication.
In the complex-organized society, the subject can create his inner world in the same way as the social world he is included in is organized. To name the process of the inner world designing different terms are used (implicit theory, intentional world image, cognitive map, social arrangements, schemes, scripts, frames etc.). In order to name it the author uses the term “discourse”, which is defined as the textual intention of the text of subject`s livelihood. During his socialization individual subject learns the social discourse version, basing on which he creates his own livelihood. The sequential causality can be seen, because the designing of the discourse of individual subject depends on the societal discourse in accordance with social livelihood. At the same time, the subject refreshes (reconstructs) the content of the societal discourse based on his individual discourse.
Information is regarded as the text, which is an articulated fragment of the discourse of the subject of influence. Information is a certainly arranged range of signs, whom the author (within the confines of influential subject`s purposes) gives meaning to. At the same time, communication appears to be the sign exchange, an interaction between the subjects, constructing of common discourse. The members of communication can remain in three different role positions, such as the author of information, the member of communication and the co-author of mutual discourse. As a result, there arises an expanded understanding of the situation of informational influence. Informational consuming by individual subjects is replaced by the analysis of subject-subject communication, even to the point of understanding of social communications as the process of correction of societal discourse, which leads to creating of viable society. Analysis of discursive interaction between social subjects means that while achieving private goals in communication, they are constructing the mutual discourse, a part of the societal discourse. A “communication in communication” is the situation when the communication between the subjects is the part of societal discourse`s reproduction. By influencing on individual subjects, one can affect over societal discourse and transform the livelihood program of the whole society.
There has been proposed the meaning of “informational influence” as discourse-striding activity, held in order for consumer to adopt the fragments of influential subject`s discourse, which is transmitted by information. This influence is meanwhile analyzed as an intention of the subjects, an expected result of their interaction, one of the processes of society`s self-organization.
The model of psychological mechanisms of perception of information has been created. It possesses a great invariance (self-similarity). These mechanisms allow the consumer to reconstruct the fragments of discourse, underlying in information. There have also been given basic principles, such as recognition, understanding, and anticipation. They can be used as applied to the different structural parts of the text (signs, meanings, purposes), excreted by information`s user.
According to the synergetic approach, three socio-psychological mechanisms of informational influence have been described. They are the designing of sign-made text of information, the creating of communicational social context, and the programming of informational consumer`s discourse. The activity, directed to create the social context of communication, unfolds in two dimensions, including meta-textual organization (informational flow) of influencing subject and organizing of social area, where the interaction between the subjects takes place. The activity of programming the discourse occurs in three dimensions, such as organizing of informational consumer`s livelihood, designing of his social communication area, and organizing of his self-communication.
Proposed synergetic model of socio-psychological arrangements of informational influence has a great invariance. Three socio-psychological mechanisms interflow into one integrity and affect the consumer simultaneously, but each of them is organized like the text, consisting of discrete elements. These mechanisms constitute complex and sophisticated influential subject`s activity, which is unrolled depending on the level of planning and the difficulty of how this activity is organized. At the same time, informational influence is mediated by social impact of the author of information and inducted effect of influential subject. They start the self-organizing of the consumer of information.
Complementarity between the organizing socio-psychological mechanisms of informational influence and psychological mechanisms of informational perception is emphasized. If the subject of informational influence composes the text, consumer begins the perception from the deconstruction of the text (-s). Such oppositions are selection of elements and recognition of elements, linking the elements and dismantling the integrity into pieces (which helps to understand the connection between the elements in allotted contexts), determination of logical designing of the integrity according to the purposes and anticipation of purposes of organized integrity. Complementarity between these processes enables to implement informational influence by “digestion“ of transmitted discourse`s fragments.
It has been detected, that to examine the effectivity of informational influence (to evaluate the influential subject`s activity in order to promote his own discourse) one needs to analyze the efforts used by the subject of influence, the results obtained (changes made in the audience), and the goals achieved. A range of factors that can destroy the effectivity of promotion of the subject of influence is given (problems in setting on the information campaign, successful counterwork provided by the opponents, changes in the importance of the discourse offered).
Technologies of informational influence have been described as activity committed in order to design the mechanisms of informayional influence, as „activity over activities“, which provides the promotion of discourse of the subject of influence. Modern informational technologies turn out to be not only the technical means of carriage of information, but also the instrument of influence, that helps to reconstruct the societal discourse. There have been several types of technologies of informational influence identified. Those can be
- informational (designing of informational texts);
- social (designing of social structures, which create and spread information, and the group subject of communicational situation);
- mental (activity held in order to program the societal discourse in different srheres of its functioning, such as the livelihoood of society, the space of socail communication, and self-organizing of societal discourse).
It has been discovered, that the strategies of informational security of the society provide for existence of high-guality societal discourse. The conditions, criteria and results of qualitative discourse are effectively-functioning („healthy“) society, management over the space of social communications, management over the process of (re-)constructioning of societal discourse. Under the sircumstances of globalization, the foundations of informational security of the society in the international arena are its technological competitive abilities, its capacity to take part in the creation of international unions producing the systems of collective security, its participation in the process of designing the globalization discourse being one of its author.
 
Date 2018
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
text
 
Language uk
uk
uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716940/1/%D0%9F%D0%BB%D1%8E%D1%89%20dis.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/716940/2/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%9B%D0%B5%D1%89%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/716940/4/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%94%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D0%BE%D0%B2.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/716940/5/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf
- Плющ, А.Н. (orcid.org/0000-0001-8398-5148 <http://orcid.org/0000-0001-8398-5148>) (2018) Socio-psychological mechanisms of information influence in a post-industrial society Masters thesis, Інститут соціальної та політичної психології.