Record Details

Мотивація до учіння в ситуації недовизначеності життєвих задач

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716957/
https://msu.edu.ua/zbirnik-naukovix-prac-psixologiya-teoriya-i-praktika-3/
 
Title Мотивація до учіння в ситуації недовизначеності життєвих задач
Motivation to study in a situation of unimportance of life tasks
 
Creator Кондратенко, Лариса Олександрівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description У статті представлені результати пілотажного вивчення мотивації до учіння одинадцятикласників, яка відбувається в ситуації недовизначеності життєвих задач, за допомогою тестоподібної методики "Лист до друга в соцмережі". Мотивація до учіння це складне багатоаспектне явище і його дослідження за допомогою простих опитувальників не завжди дає повну картину. До того ж частина тестованих намагається показати себе з кращої сторони, що суттєво впливає на достовірність отримуваних результатів. Тому доцільно використовувати проективні і напівпроективні методики до яких належить і "Лист до друга в соцмережі". За його допомогою вдалося виявити, що значна частина одинадцятикласників орієнтована лише на найближчу задачу – здачу ЗНО, а вже за його результатами збираються обирати вуз. Такий підхід негативно впливає на ставлення до учіння: мета майстерності заміняється метою перформансу.
The motivation of schoolchildren to study belongs to those problems that is constantly worried by children's teachers and psychologists. Particularly important, it acquires during the active reflection of older teens about their future.
The motivation for studying is a complex multidimensional phenomenon and its research with the help of simple questionnaires does not always give a complete picture. In addition, some of the adolescents during the testing trying to show themselves on the best side, which significantly affects the reliability of the results. Therefore, it is advisable to use projective to which belongs "Letter to friend in social network". It is based on the approach proposed by Yu.Z.Gilbukh in the "Letter to Friend" method. However, experience has shown that in the course of time it is needs modification, becouse modern children do not write letters, but communicate mainly in social networks where there is absolute anomy Completed in accordance with the modern features and needs of specific testing, the test includes not only a letter to a friend, but also the second part - the letter-reply of a virtual friend.
This answer allows us to look at the difference in understanding the problem at the level of ego and his super-ego, to deeper identify the role of parental influence on decision-making.
The research, although of its limited indicative nature, allowed us to draw preliminary conclusions about the peculiarities of the motivation of older teenagers in the situation of inadequate life tasks, when the planning of the future is at the stage of prior comprehension. It was revealed that the boundaries of study motivation are narrowed to the task of passing external independent assessment and entrance to the university. The true understanding of the meaning of the textbook is available from those who are precisely defined with plans for the near future and for which external independent assessment is not a goal, but only a means, external motivation, in most cases, is stronger than internal, and the goals of the performance are dominated by the goals of mastery.
 
Publisher РВВ МДУ
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716957/1/%D0%9C%D1%83%D0%BA%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%B2.pdf
- Кондратенко, Лариса Олександрівна (orcid.org/0000-0001-7271-7439 <http://orcid.org/0000-0001-7271-7439>) (2019) Motivation to study in a situation of unimportance of life tasks Психологія: теорія і практика, 1 (3). pp. 72-90. ISSN 2617-9601