Record Details

Моделі центрів освіти дорослих в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716897/
http://adult-education-journal.com.ua/index.php/aej/issue/view/14/14
 
Title Моделі центрів освіти дорослих в Україні
Adult education centers in Ukraine
Vодели центров образования взрослых в Украине
 
Creator Аніщенко, Олена Валеріївна
 
Subject 314/316 Society
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
379.8 Leisure
 
Description У статті обґрунтовано актуальність і доцільність створення центрів освіти дорослих (ЦОД) як закладів неформальної освіти в Україні. Запропоновано авторську типологію центрів освіти дорослих. Виокремлено такі моделі центрів освіти дорослих в Україні: самостійні інституції – заклади неформальної освіти дорослих; громадські організації, які за змістово-організаційними аспектами функціонують як центри освіти дорослих; підрозділи закладів освіти (загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих, закладів спеціалізованої освіти мистецького напряму та ін.); підрозділи бібліотек, музеїв та інших закладів культури; заклади неформальної освіти на базі територіальних центрів соціального обслуговування (університети третього віку, центри активного довголіття); соціальні підприємства.
The article substantiates the relevance and feasibility of the formation of adult education centers (AEC), as non-formal education institutions. It is accentuated that the development of network of adult education centers is an up-to-date education trend in the vast majority of countries around the world. The emphasis is placed on the fact that AEC are centers of social integration of citizens that offer a wide range of educational services in communities, support the development of civil society, employment and self-employment of the population with the growth of competitiveness at the individual and state levels and others. The following models of AEC in Ukraine which in terms of content and organizational aspects function a s adult education centers are outlined: units of educational institutions (secondary, vocational, higher, institutions of specialized education of art and others); departments of libraries, museums and other cultural institutions; institutions of non-formal education on the basis of territorial centers of social services (universities of the third age, active longevity centers); social enterprises. Problems and prospects of development of adult education centers in Ukraine are determined in the article. The conclusion has been made that Centers for Adult Education are the most effective institutional link of the «lifelong education» concept that favours establishing the understanding of the role of non-formal adult education under modern conditions of civilization development.
В статье обоснована актуальность и целесообразность создания центров образования взрослых (ЦОВ) как учреждений неформального образования в Украине. Предложена авторская типология центров образования взрослых. Выделены такие модели центров образования взрослых в Украине: самостоятельные заведения – заведения неформального образования взрослых; общественные организации, которые по содержательно-организационным аспектам функционируют как центры образования взрослых; подразделения учебных заведений (общеобразовательных, профессионально-технических, высших, учреждений специализированного образования художественного профиля и др.) подразделения библиотек, музеев и других учреждений культуры; заведения неформального образования на базе территориальных центров социального обслуживания (университеты третьего возраста, центры активного долголетия), социальные предприятия.
 
Publisher ПП Лисенко М.М.
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716897/1/Anishchenko%20O.%20Adult%20Education%20Center%20models.pdf
- Аніщенко, Олена Валеріївна (orcid.org/0000-0002-6145-2321 <http://orcid.org/0000-0002-6145-2321>) (2018) Adult education centers in Ukraine Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 1 (14). pp. 22-35. ISSN 2308-6386