Record Details

Фундаменталізація змісту освіти у старшій школі: теорія і практика

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716867/
 
Title Фундаменталізація змісту освіти у старшій школі: теорія і практика
Fundamentalization of Educational Content in High School: Theory and Practice
 
Creator Васьківська, Галина Олексіївна
Кизенко, Василь Іванович
Трубачева, Світлана Едуардівна
Бондар, Світлана Пилипівна
Липова, Людмила Андріївна
Барановська, Олена Володимирівна
Косянчук, Сергій Володимирович
Захарчук, Наталія Василівна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Монографію присвячено актуальним питанням фундаменталізації змісту освіти в старшій школі, що є важливою і складною проблемою профільного навчання. Зміст монографії, побудований з урахуванням сучасних здобутків з теорії навчання, послідовно висвітлює результати наукових пошуків співробітників відділу дидактики. У роботі розкрито особливості конструювання змісту шкільної освіти у педагогічній теорії, схарактеризовано соціально-педагогічні чинники, проаналізовано систему знань як когнітивну домінанту, а також визначено гносеологічну цінність навчальних предметів у контексті фундаменталізації змісту освіти старшої школи і висвітлено шляхи оптимізації навчального змісту предметів гуманітарного циклу, що сприятиме духовному становленню молоді на сучасному етапі розвитку українського суспільства.
This monograph is devoted to topical issues of fundamentalization of education content in high school, which is an important and challenging problem of specialized education. The monograph content is constructed according to current achievements in the field of the theory of learning and consistently highlights the results of scientific research of scientists from the laboratory of didactics. This work reveals the features of making school education content in pedagogical theory, determines social and educational factors, analyzes the system of knowledge as a cognitive dominant, also defines epistemological value of school subjects in the context of fundamentalization of high school education content, and highlights the ways to optimize the learning content of the Humanities to facilitate youth’s spiritual growth at the present stage of development of Ukrainian society.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2015
 
Type Monograph
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716867/1/2015_FZO.pdf
- Васьківська, Галина Олексіївна (orcid.org/0000-0002-8714-8512 <http://orcid.org/0000-0002-8714-8512>), Кизенко, Василь Іванович (orcid.org/0000-0001-7835-9150 <http://orcid.org/0000-0001-7835-9150>), Трубачева, Світлана Едуардівна (orcid.org/0000-0003-4644-6051 <http://orcid.org/0000-0003-4644-6051>), Бондар, Світлана Пилипівна, Липова, Людмила Андріївна, Барановська, Олена Володимирівна (orcid.org/0000-0002-0788-8511 <http://orcid.org/0000-0002-0788-8511>), Косянчук, Сергій Володимирович (orcid.org/0000-0003-1334-6011 <http://orcid.org/0000-0003-1334-6011>) and Захарчук, Наталія Василівна (2015) Fundamentalization of Educational Content in High School: Theory and Practice Project Report. Педагогічна думка, м. Київ, Україна.