Record Details

Концепція психологічного супроводу дошкільників із порушеннями зору

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716861/
 
Title Концепція психологічного супроводу дошкільників із порушеннями зору
The concept of psychological escort of preschool children with sight violations
Концепция психологического сопровождения дошкольников с нарушениями зрения
 
Creator Кобильченко, В.В.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Визначено, що основними лініями розвитку особистості є соціалізація та індивідуалізація, а одними із головних психологічних механізмів, які забезпечують його перебіг - ідентифікація та відокремлення. Теоретично обґрунтовано, що психологічний супровід- це модель діяльності практичного психолога та дієвий засіб підтримки розвитку особистості дошкільників із порушеннями зору, профілактики й корекції його порушень. Визначено концептуальні засади, принципи, мету й завдання психологічного супроводу. Розкрито сутність особистісного благополуччя як головної мети психологічного супроводу.
In psychology, especially social, firmly established position that personality emerges and develops in social interaction with other people, gradually appropriating social and cultural experience of mankind. Determined that the main lines of development of the individual are socialization and individualization, and one of the main psychological mechanisms that ensure its course - the identification and isolation.
Thanks to socialization people learn to live in common and effectively to interact among themselves. In contrast to the socialization of the child gradually formed and developed the desire for personal independence, to the initial personal freedom.
An environment that encourages personal development also creates two important mechanism of development - the identification and isolation.
Visual impairments dictate the development of the child's personality. In mental health is manifested in violation of perception and mental processes that on it and in the sphere of social - in violation of the, individual interaction with other people.
Theorized that psychological escort - a model of activity of the practical psychologist and an effective means of supporting the development of the personality of preschool children with visual impairments, the prevention and correction of violations. The conceptual framework, principles, purpose and objectives of psychological escort, the essence of the personal well-being as the main goal of psychological escort.
Определено, что основными направлениями развития личности являются социализация и индивидуализация, а одними из главных психологических механизмов, которые обеспечивают его ход - идентификация и обособление. Теоретически обосновано, что психологическое сопровождение - это модель деятельности практического психолога и действенное средство поддержки развития личности дошкольников с нарушениями зрения, профилактики и коррекции его нарушений. Определены концептуальные основы, принципы, цель и задачи психологического сопровождения. Раскрыта сущность личностного благополучия как главной цели психологического сопровождения.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716861/1/%D0%9A%D0%92%D0%92%203%2C%202016.pdf
- Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2016) The concept of psychological escort of preschool children with sight violations Особлива дитина: навчання і виховання, 3 (79). pp. 27-35. ISSN 2312-2781