Record Details

Інтегративна парадигма як теоретико-методологічний орієнтир сучасної спеціальної психології

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716859/
 
Title Інтегративна парадигма як теоретико-методологічний орієнтир сучасної спеціальної психології
Integrative paradigm as a theoretical-methodological guidelines modern special psychology
Интегративная парадигма как теоретико-методологический ориентир современной специальной психологии
 
Creator Кобильченко, В.В.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Теоретично обґрунтовано, що еволюція наукового знання відбувається як формування, конкуренція й зміна парадигм.
Визначено, що парадигма - це теорія (або модель постановки проблем), що є зразком вирішення дослідницьких завдань, один із наявних підходів для розкриття історичної логіки формування наукових знань у тій або іншій царині.
Виокремлено три парадигми, де кожна має свою основу: об'єктивну, суб'єктивну, процесуальну. Зазначено про одночасне існування й функціонування трьох основних психологічних парадигм: природничо-наукової, гуманітарної й практичної. Усі три парадигми мають невичерпний евристичний потенціал і достатнє наукове обґрунтування, щоб використовуватись у сучасних наукових дослідженнях у галузі спеціальної психології.
Доведено, що протистояння парадигм може бути знято, якщо відійти від традиційного погляду на появу й функціонування наукових парадигм, оскільки нові парадигми не змінюють старі, а співіснують разом із ними як типові форми наукового мислення. Інтегративна парадигма – це творчий і багатомірний синтез концепцій як у теоретико-методологічному, так і в дослідницькому й психотехнічному аспектах.
It is theoretically proved that evolution of scientific knowledge happens as formation, the competition and change of paradigms. In the history of the knowledge of the most common are two scientific approaches - materialist (material determines the ideal) and idealistic (determines the ideal material). There are also dualistic approaches, often understood as mixed. There are dialectical approach comprising different ways of logically consistent to circumvent the fundamental opposition between idealism and materialism. This division 'answers to the basic question of logical, if the focus of the researchers is the opposition of subjective and objective.
It is defined that the paradigm is the theory (or model of statement of problems) accepted as a sample of the solution of research tasks, one of the existing approaches for disclosure of historical logic of formation of scientific knowledge in this or that area. It was found that it is possible to talk about the three paradigms, where each has its basis: the objective, subjective, procedural. Accordingly, today, and at the same time there are three basic psychological paradigms: natural sciences, humanities and practical. All three paradigms have inexhaustible heuristic potential and sufficient scientific basis to be used in advanced research in the field of special psychology.
It is proved that the confrontation of paradigms may be withdrawn if the move away from the traditional view of the appearance and operation of scientific paradigms as new paradigms do not change the old, and coexist with them as typical forms of scientific thinking. Integrative Paradigm – a creative synthesis and multi-dimensional concepts in theoretical and methodological, as well as in research and psycho relations.
Теоретически обосновано, что эволюция научного знания происходит как формирование, конкуренция и изменение парадигм.
Определено, что парадигма - это теория (или модель постановки проблем), принятая как образец решения исследовательских задач, один из существующих подходов для раскрытия исторической логики формирования научных знаний в той или иной области.
Установлено, что можно говорить о трех парадигмах, где каждая имеет свою основу: объективную, субъективную, процессуальную. Соответственно, сегодня одновременно существуют и функционируют три основные психологические парадигмы: естественно-научная, гуманитарная и практическая. Все три парадигмы имеют неисчерпаемый эвристический потенциал и достаточное научное обоснование, чтобы использоваться в современных научных исследованиях в области специальной психологии.
Доказано, что противостояние парадигм может быть снято, если отойти от традиционного взгляда на появление и функционирование научных парадигм, поскольку новые парадигмы не изменяют старые, а сосуществуют вместе с ними как типичные формы научного мышления. Интегративная парадигма - это творческий и многомерный синтез концепций как в теоретико-методологическом, так и в исследовательском и психотехническом отношениях.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716859/1/%D0%9A%D0%92%D0%92%204%2C%202016.pdf
- Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2016) Integrative paradigm as a theoretical-methodological guidelines modern special psychology Особлива дитина: навчання і виховання, 4 (80). pp. 14-23. ISSN 2312-2781