Інтегративний підхід на уроках рельєфного малювання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/716858/
|
|
Title |
Інтегративний підхід на уроках рельєфного малювання
Integrated approach on the lessons of relief drawing Интегративный подход на уроках рельефного рисования |
|
Creator |
Довгопола, К.С.
|
|
Subject |
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
|
|
Description |
Висвітлене питання процесу засвоєння досягнень культури незрячими учнями, їх залучення у соціальний досвід дітей. Уроки рельєфного малювання розв'язують ці завдання комплексно. Одним із шляхів вирішення є впровадження новітніх підходів до естетичної (зокрема і художньої) освіти незрячих дітей на основі взаємодії мистецтв та інтегративного підходу, застосуванні педагогами інноваційних форм організації навчального процесу.
The article illustrates the process of culture knowledge acquisition by blind pupils, and inclusion of this knowledge to child social experience. Relief drawing essons provide a compiex solution of this issue. One of the strategies is the introduction of new approaches to the aesthetic education (including artistic education) of blind children on the basis of art interaction and integration, the usage of innovative forms of the educational process management by teachers. The artistic approach in the teaching of fine arts is one of the requirement for an educational process formation based on the combining of the different kinds of classical art works and the artistic activities for blind students during one lesson. The poly-artistic approach positively influences the development of blind children ability of integral and, polyphonic perception and reflection of actual reality and art objects and events. Therefore, it has not only educational and developing tocos, but correctional focus as well. Освещены вопросы процесса усвоения достижений культуры незрячими учащимися, их включение в социальный опыт детей. Уроки рельефного рисования решают эти вопросы комплексно. Одним из путей решения является внедрение новых подходов в эстетическом (в том числе и художественном) образовании незрячих детей на основе взаимодействия искусств и интегратавного подхода, применении педагогами инновационных форм организации учебного процесса. |
|
Publisher |
Педагогічна преса
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/716858/1/%D0%94%D0%BE%D0%B2%D0%B3%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D0%B0%202%2C%202018.pdf
- Довгопола, К.С. (orcid.org/0000-0002-5306-4505 <http://orcid.org/0000-0002-5306-4505>) (2018) Integrated approach on the lessons of relief drawing Особлива дитина: навчання і виховання, 2 (86). pp. 17-24. ISSN 2312-2781 |
|