Record Details

Тенденції шкільної освітньої політики в Україні у перше десятиріччя незалежності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716855/
 
Title Тенденції шкільної освітньої політики в Україні у перше десятиріччя незалежності
Trends in educational policy in Ukraine, at the top of the ten-day independence
 
Creator Дічек, Наталія Петрівна
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Розглянуто шкільну освітню політику України в перше десятиліття її незалежності, яка заслуговує на амбівалентну оцінку. До її позитивних тенденцій слід віднести спрямування середньої освіти в русло гуманізації, завдяки чому постійно посилювалася індивідуалізація навчально-виховного процесу та позашкільної роботи (розширення спектра зовнішньої і внутрішньо-шкільної диференціації, оновлення і розширення змісту шкільної освіти відповідно до потреб суспільства, зростання ролі психологічного компонента забезпечення індивідуального підходу до дітей і молоді). Позитивною тенденцією вважаємо невпинне надання освіті національного за духом і змістом виміру; формування нової законодавчої бази, концептуальних (теоретичних і практичних) підходів до організації роботи шкільної галузі.
Суперечливими і навіть негативними тенденціями, що проявилися в освітній політиці в 1990-і рр., є незабезпечення належного функціонування навчальних закладів внаслідок низького рівня фінансування галузі державою, формування комплексу нерозв’язаних проблем в умовах соціально-економічної кризи.
На підставі аналізу державної політики України в галузі шкільної освіти в перші роки незалежності (закони, постанови, розпорядження, інші документальні матеріали), можемо стверджувати, що основна ідея гуманізації освіти була тісно переплетена з необхідністю реалізації національної ідеї засобами навчання, виховання і соціалізації дітей та молоді. Виходячи з тези, що особистість керівника Міністерства освіти, яке є і провідником, і двигуном державної гуманітарної політики, а тому безперечно набуває значення персоналізованого чинника зрушень в освітній сфері, охарактеризовано діяльність чотирьох керівників освіти незалежної України (1991-1999).
The school educational policy of Ukraine in the first decade of its independence deserves an ambivalent assessment. Its positive trends should include the direction of education towards humanization, thanks to which the individualization of the educational process and extracurricular work (expanding the spectrum of external and intra-school differentiation, updating and expanding the content of school education in accordance with the needs of society, increasing the role of the psychological component of ensuring individual approach to children and youth). We regard as a positive tendency the continuous imparting of education to a national orientation; formation of a new legislative base, development of the conceptual (theoretical and practical) approaches to the organization of the school education.
The controversial and even negative trends that emerged in educational policy in the 1990s have to be attributed to the failure to ensure the proper functioning of educational institutions due to the low level of funding for educational sphere by the state, the formation of a set of unresolved problems in the context of socio-economic crisis.
Based on the analysis of the state policy of Ukraine in the field of school education in the first years of independence (laws, decrees, concepts and other documentary materials), we can state that the leading idea of humanizing education was closely intertwined with the need to implement the national idea by means of teaching, upbringing and socializing children and youth. Based on the thesis that the personality of the head of the Ministry of Education, which is both the conductor and the engine of the state humanitarian policy, and therefore undoubtedly acquires the value of a personalized factor of changes in the educational sphere, the activities of 4 ministers of education of independent Ukraine are characterized (1991-1999).
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716855/1/%D0%94%D1%96%D1%87%D0%B5%D0%BA%20%D0%9D.%20%D0%A2%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97%20%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97....pdf
- Дічек, Наталія Петрівна (orcid.org/0000-0002-2185-3630 <http://orcid.org/0000-0002-2185-3630>) (2019) Trends in educational policy in Ukraine, at the top of the ten-day independence Рedagogy and psychology, 2. pp. 72-86. ISSN 2304-0629