Record Details

Соціально-педагогічне партнерство як демократична модель державно-громадської взаємодії та компонента підручника для керівника освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716850/
http://ipvid.org.ua/products/2019_1/article.php
 
Title Соціально-педагогічне партнерство як демократична модель державно-громадської взаємодії та компонента підручника для керівника освіти
Социально-педагогическое партнерство как демократическая модель государственно-общественного взаимодействия и компонента учебника для руководителя образования
Social and pedagogical partnership as democratic model of state-community interaction and component of textbook for education manager
 
Creator Калініна, Л.М.
Лісова, Н.І.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У представленій статті акцентовано увагу на ролі прозорого управління як демократичного вектора розвитку інформаційного суспільства в країні, реформаційних змінах в освіті, формулі нової школи та довірчо-партнерських засадах. Наведено результати опитування репрезентативної вибірки керівників закладів освіти щодо необхідності запровадження змін, виявлено форми громадської участі в розвитку сфери освіти та обґрунтовано практико-орієнтоване завдання для науки — розроблення та впровадження відкритих і демократичних моделей взаємодії суб’єктів державно-громадського управління.
В представленной статье акцентировано внимание на роли прозрачного управления в реформационных изменениях в образовании как демократического вектора развития
информационного общества в стране, формуле новой школы и доверительно-партнерских основах. Приведены результаты опроса репрезентативной выборки руководителей учебных заведений о необходимости изменений в сфере образования, выявлены формы общественного участия в развитии сферы образования и обоснованно практико-ориентированное задание для науки — разработка и внедрение открытых и демократических моделей взаимодействия субъектов государственно-общественного управления.
The attention of the article is concentrated upon the role of transparent management in reform changes of education as classic vector of state’s democratic development, as well as
upon formula of new school and framework of state-community partnership. The results of survey among 1,266 education managers from 20 regions of Ukraine (it is 7.3% of total number of managers in 2015–16 academic year according to the data of the Ministry of Education and Science of Ukraine) prove the necessity of changes at the practical level. They say that 61.0% of managers support the changes, 27.0% — support only step-by-step changes, 9.0% — still
undecided, 3.0% of managers do not need changes at all. Forms of community participation in versatile personality development as well as forms of education evolution and advancement of educational establishments, which were detected during management practice, are given.
Aiming at acceleration of the processes of democratization of secondary education management, there were examined state-community interaction and mechanisms of its implementation. The mechanisms are based on credible, open and exhaustive information, on common ground and trust, child(anthropo)centrism. They provide possibility to ensure social responsibility to the community for collegiately taken decisions as well as initiate and support transformation of social-cultural environment and dominant influence of community factors on transparent management in education.
There was defined the notion “social and pedagogical partnership”. Authorial stages of partner interaction development in state-community management of secondary education progress in towns are proposed, including the stage of mutual adaptation, stage of trusting relationship and stage of creative interaction; all having levels of evolution (initial, intermediate and advanced). The most common mechanisms of social partnership are given, including
mechanisms of science-community counseling, public debates on the issues, expertise, community and expert monitoring and control.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716850/1/1ba933a1d0255fd0449b1839a82c1aa9.pdf
- Калініна, Л.М. and Лісова, Н.І. (2019) Social and pedagogical partnership as democratic model of state-community interaction and component of textbook for education manager Проблеми сучасного підручника (22). pp. 105-120. ISSN 2411-1309