INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES MANAGING THE QUALITY OF EDUCATIONAL ACTIVITIES OF A UNIVERSITY
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES MANAGING THE QUALITY OF EDUCATIONAL ACTIVITIES OF A UNIVERSITY
ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УНІВЕРСИТЕТУ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ УПРАВЛЕНИЯ КАЧЕСТВОМ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УНИВЕРСИТЕТА |
|
Creator |
Morgulets, Oksana B.
Derkach, Tetiana M. |
|
Subject |
information and communication technologies, automated control system, quality management system, institution of higher education, quality assurance system of educational activities, management of education quality
інформаційно-комунікаційні технології; автоматизована система керування;система управління якістю; заклад вищої освіти; система забезпечення якості освітньої діяльності; управління якістю освіти информационно-коммуникационные технологии; автоматизированная система управления;система управления качеством;учреждение высшего образования;система обеспечения качества образовательной деятельности; управление качеством образования |
|
Description |
The article highlights the results of the practical application of modern information and communication technologies in the management of institutions of higher education on the example of the Kyiv National University of Technology and Design (KNUTD). The constituents of the quality management system of educational activity are considered. The subsystems of the automated control system of educational activity of the university have been characterised and analysed. The key elements of the information systems use dare the following electronic databases: students and their academic performance; results of employment; students’ satisfaction with educational programs; distribution of the teaching load; teachers’ performance; learning and teaching resources, facilities, equipment and their cost; other indicators of university activity. In addition to the popular application packages, such as “iZETA”, "The System of Financially-Oriented Management of Higher Education Institutions", and "Anti-Plagiarism", the software products developed by KNUTD are described. Namely, the "Schedule" package allows one to form directories focused on the drawing up of class schedules which are accessible to all divisions. The software "Electronic Journal" provides monitoring of learning outcomes and prompt response to the failure of individual students; it serves for the formation of final control mark sheets, the evaluation of academic success rates of university students, etc. The electronic rating system "RTS rating" is used for the evaluation of research and teaching staff activity according to the results of their work in the reported year. The modular environment of the University's educational process, based on the Moodle distance learning platform, is described. It accumulates the teaching and methodological support necessary for conducting educational activities. The results of the research are of practical value since the implementation of the considered software products is capable of improving the quality and effectiveness of the management of educational activities of higher education institutions.
У статті висвітлені результати практичного застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій в управлінні закладом вищої освіти на прикладі Київського національного університету технологій та дизайну (КНУТД). Розглянуто складові елементи системи управління якістю освітньої діяльності. Охарактеризовано та проаналізовано підсистеми автоматизованої системи керування освітньою діяльністю університету. Ключовими елементами застосовуваних інформаційних систем є такі електронні бази даних: контингент студентів та їх академічна успішність; результати працевлаштування та задоволення студентів освітніми програмами; планування й облік навчального навантаження; ефективність роботи викладачів; облік навчально-методичних ресурсів, матеріально-технічне оснащення та його вартість; інші показники діяльності університету. Крім упроваджених загальновідомих пакетів прикладних програм, таких як iZETA, «Система фінансово-орієнтованого менеджменту закладів вищої освіти», «Anti-Plagiarism», охарактеризовано програмні продукти власної розробки КНУТД. А саме, пакет «Розклад», за допомогою якого формуються довідники, що містять дані для складання розкладу занять, з доступом до них у всіх підрозділах. «Електронний журнал» забезпечує моніторинг результатів навчання та оперативне реагування на неуспішність окремих студентів, послуговує для формування відомостей підсумкового контролю та визначення рейтингів академічної успішності здобувачів вищої освіти тощо. Електронну систему «Рейтинг НПП» використовують для оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників за результатами роботи у звітному році. Описано модульне середовище освітнього процесу університету, що працює на базі платформи дистанційного навчання Moodle. Воно акумулює навчально-методичне забезпечення, необхідне для провадження освітньої діяльності. Результати дослідження мають практичну цінність, оскільки впровадження розглянутих програмних продуктів спроможне підвищити якість та ефективність управління освітньою діяльністю закладів вищої освіти. В статье освещены результаты практического применения современных информационно-коммуникационных технологий в управлении учреждением высшего образования на примере Киевского национального университета технологий и дизайна (КНУТД). Рассмотрены составляющие элементы системы управления качеством образовательной деятельности. Охарактеризованы и проанализированы подсистемы автоматизированной системы управления образовательной деятельностью университета. Ключевыми элементами применяемых информационных систем являются следующие электронные базы данных: контингент студентов и их академическая успеваемость; результаты трудоустройства и удовлетворенности студентов образовательными программами; планирование и учет учебной нагрузки; эффективность работы преподавателей; учет учебно-методических ресурсов, материально-технического оснащения и его стоимость; другие показатели деятельности университета. Кроме внедренных общеизвестных пакетов прикладных программ, таких как iZETA, «Система финансово-ориентированного менеджмента учреждений высшего образования», «Anti-Plagiarism», охарактеризованы программные продукты собственной разработки КНУТД. В частности, пакет «Расписание», с помощью которого формируются справочники, содержащие данные для составления расписания занятий, с доступом к ним во всех подразделениях. Программа «Электронный журнал» обеспечивает мониторинг результатов обучения и оперативное реагирование на неуспеваемость отдельных студентов, служит для формирования ведомостей итогового контроля, определения рейтинга академической успеваемости соискателей высшего образования и тому подобное. Электронную систему «Рейтинг НПР" используют для оценки деятельности научно-педагогических работников по результатам работы в отчетном году. Описана модульная среда образовательного процесса университета, работающая на базе платформы дистанционного обучения Moodle. Она аккумулирует учебно-методическое обеспечение, необходимое для осуществления образовательной деятельности. Результаты исследования имеют практическую ценность, поскольку внедрение рассмотренных программных продуктов способно повысить качество и эффективность управления образовательной деятельностью высших учебных заведений. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-06-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття — Peer-reviewed Article Методологія; Результати експерименту рецензируемая статья — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2831
10.33407/itlt.v71i3.2831 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 71, No 3 (2019); 295-304
Информационные технологии и средства обучения; Vol 71, No 3 (2019); 295-304 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 71, No 3 (2019); 295-304 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 71, No 3 (2019); 295-304 2076-8184 10.33407/itlt.v71i3 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2831/1498
|
|
Rights |
Copyright (c) 2019 Oksana B. Morgulets, Tetiana M. Derkach
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|