ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СРЕДСТВ ИКТ ДЛЯ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ УКРАИНСКОГО ЯЗЫКА И ЛИТЕРАТУРЫ USING ICT TOOLS FOR FORMING PROFESSIONAL COMPETENCES OF FUTURE TEACHERS OF THE UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE |
|
Creator |
Kucheruk, Oksana A.
Karaman, Stanislav A. Karaman, Olga V. Vinnikova, Nataliia M. |
|
Subject |
інформаційно-комунікаційні технології; Інтернет; фахові компетентності вчителя української мови і літератури; електронні ресурси; блог Центру культури української мови; фейсбукова спільнота Центру культури української мови
информационно-коммуникационные технологии; Интернет; профессиональные компетентности учителя украинского языка и литературы; электронные ресурсы; блог Центра культуры украинского языка; фейсбуковое сообщество Центра культуры украинского языка information and communication technologies; Internet; professional competences of the teacher of the Ukrainian language and literature; e-learning tools; the blog of the Ukrainian Language Cultural Center; Facebook community of the Ukrainian Language Cult |
|
Description |
У статті розглянуто проблему застосування ІКТ навчального призначення для формування фахових компетентностей у майбутніх учителів української мови і літератури. Обґрунтовано актуальність упровадження ресурсів електронного навчання в систему фахової освіти студентів-філологів. Уточнено сутність понять: «фахові компетентності вчителя української мови і літератури», «ІКТ навчання», «освітні електронні ресурси». На основі аналізу праць науковців, синтезу навчально-методичних ідей, узагальнення власного педагогічного досвіду, анкетування студентів з’ясовано стан використання ІКТ у фаховій підготовці бакалаврів і магістрів української філології, розглянуто досвід ефективної роботи студентів-філологів з інструментарієм ІКТ у контексті фахової освіти. Здійснено аналіз практики використання засобів електронного навчання для опанування української філології майбутніми вчителями-словесниками. Описано результати опитування й анкетування студентів-філологів щодо активності й ефективності використання засобів ІКТ у фаховій підготовці. Емпіричним шляхом підтверджено, що інтеграція ІКТ у традиційну методику навчання фахових дисциплін майбутніх учителів української мови і літератури уможливлює підвищення мотивації студентів до професійної освіти. Установлено, що значний освітній потенціал для фахової підготовки студентів-філологів має блог Центру культури української мови Київського університету імені Бориса Грінченка, оскільки є важливим сучасним інструментом для підтримання нових способів навчання мови, містить доступні електронні ресурси, корисні для фахового зростання майбутніх учителів-словесників, та позитивно впливає на освітню діяльність студентів. Окремо акцентовано на освітньому потенціалі фейсбукової спільноти означеного Центру, що сприяє максимальному наближенню фахової освіти до студента, допомагає йому навчатися, спілкуватися в інтернетівській мережі, набувати здатності до неперервної освіти, незважаючи на відстань між членами цієї мережевої спільноти. Узагальнено, що активна діяльність у середовищі фейсбукової спільноти Центру розвиває навички критичного мислення, комунікації у віртуальному просторі, емоційний інтелект, уміння опрацьовувати, структурувати значні потоки інформації українськомовного спрямування. Визначено перспективи дослідження проблеми використання засобів ІКТ для фахової підготовки вчителів української мови і літератури.
В статье рассмотрена проблема применения средств ИКТ для формирования профессиональных компетентностей у будущих учителей украинского языка и литературы. Обоснована актуальность использования ресурсов электронного обучения в системе профессионального образования студентов-филологов. Уточнена сущность понятия «профессиональные компетентности учителя украинского языка и литературы». На основе анализа работ учёных, синтеза учебно-методических идей, обобщения собственного педагогического опыта, анкетирования студентов выяснено состояние использования ИКТ в профессиональной подготовке бакалавров и магистров украинской филологии, рассмотрен опыт эффективной работы студентов-филологов с инструментарием ИКТ в контексте профессионального образования. Осуществлён анализ практики использования средств электронного обучения для овладения украинской филологией будущими учителями-словесниками. Описаны результаты опроса и анкетирования студентов-филологов об активности и эффективности использования средств ИКТ в профессиональной подготовке. Эмпирическим путём подтверждено, что интеграция ИКТ в традиционную методику обучения профессиональных дисциплин будущих учителей украинского языка и литературы позволяет улучшить отношение студентов к профессиональному образованию. Установлено, что значительный образовательный потенциал для профессиональной подготовки студентов-филологов имеет блог Центра культуры украинского языка Киевского университета имени Бориса Гринченко, поскольку является важным современным инструментом для поддержания новых способов обучения языку, содержит электронные ресурсы, полезные для профессионального роста будущих учителей-словесников, и положительно влияет на образовательную деятельность студентов. Отдельно акцентировано на образовательном потенциале фейсбукового сообщества указанного Центра, что позволяет приблизить профессиональное образование к студенту, помочь ему учиться, общаться в интернетной сети, приобретать способности к непрерывному образованию, несмотря на расстояние между членами этой фейсбуковой группы. Обобщено, что активная деятельность в среде фейсбукового сообщества Центра развивает навыки критического мышления, коммуникации в виртуальном пространстве, эмоциональный интеллект, умение обрабатывать, структурировать значительные потоки информации украинскоязычного характера. Определены перспективы исследования проблемы использования ИКТ для профессиональной подготовки учителей украинского языка и литературы. The article deals with the problem of the use of ICT means for the formation of professional competences of future teachers of the Ukrainian language and literature. The relevance of using e-learning resources in the system of vocational education of students-philologists is investigated. The essence of the concept of "professional competence of the teacher of the Ukrainian language and literature" is specified. The state of the use of ICT in the professional teaching of bachelors and masters of Ukrainian philology based on the analysis of the works of scientists, the synthesis of educational and methodical ideas, the generalization of their own pedagogical experience, questioning of students is determined; the experience of effective work of students of philology with ICT means in the context of vocational education is considered. The analysis of the use of e-learning tools for the mastery of Ukrainian philology by future teachers-speakers is carried out. The results of the survey and questioning of students-philologists concerning the activity and efficiency of using ICT tools in the professional training are described. It is empirically confirmed that the integration of ICT means into the traditional methodology of teaching the professional disciplines to future teachers of the Ukrainian language and literature makes it possible to improve the attitude of students towards vocational education. It is provided that the blog of the Ukrainian Language Cultural Center at Kyiv Borys Hrinchenko University is a significant educational potential for the professional training of students of philology since it is an important modern tool for maintaining new ways of teaching the language and it contains accessible electronic resources that are useful for the professional growth of future language teachers and affects educational activity of students positively. This article focuses on the educational potential of the Facebook community of the mentioned Center which brings professional education closer to the student, helps him to study, communicates in the Internet, and acquires the ability to continuous education despite the distance between the members of this Facebook community. It is generalized that active activities in the environment of the Facebook community of the Center develops the skills of critical thinking, communication in the virtual space, emotional intelligence, ability to process and structure significant information of the Ukrainian-speaking direction. The prospects of research on the use of ICT means for the professional training of the teacher of the Ukrainian language and literature have been determined. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-06-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion рецензована стаття аналіз праць науковців з проблемних питань використання ІКТ у фаховій підготовці майбутніх учителів-словесників, синтез навчально-методичних ідей щодо впровадження засобів ІКТ у діяльність закладів вищої освіти; анкетування студентів щодо активності й ефе рецензируемая статья — Peer-reviewed Article — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2814
10.33407/itlt.v71i3.2814 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 71, No 3 (2019); 196-214
Информационные технологии и средства обучения; Vol 71, No 3 (2019); 196-214 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 71, No 3 (2019); 196-214 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 71, No 3 (2019); 196-214 2076-8184 10.33407/itlt.v71i3 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2814/1496
|
|
Rights |
Copyright (c) 2019 Oksana A. Kucheruk, Stanislav A. Karaman, Olga V. Karaman, Nataliia M. Vinnikova
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|