The Experience of Psychosocial Assistance School: Re-adaptation of Ukrainian Veterans and their Wives
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715137/
|
|
Title |
The Experience of Psychosocial Assistance School: Re-adaptation of Ukrainian Veterans and their Wives
Досвід школи соціально-психологічної допомоги: реадаптація українських ветеранів і їхніх дружин Опыт школы социально-психологической помощи: реадаптация украинских ветеранов и их жен |
|
Creator |
Lazorenko, Borys
Kalnytska, Kateryna |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) 314/316 Society 36 Safeguarding the mental and material necessities of life |
|
Description |
Ukrainian veterans have posttraumatic conditions and disorders of adaptability. These disorders provoke secondary psychological traumas in their wives. The adaptation requires both veterans and their wives. For improving their rehabilitation and re-adaptation technologies there is a need to teach them self- and mutual assistance in the re-trauma effects occurrence, to prevent psychological conflicts and to improve the quality of their life. The study was conducted in conjunction with psycho-correction classes and a training course for VETs and their wives for self- and mutual assistance. The School course was conducted on the voluntary basis of Chernihiv National University of Technology. The course was free of charge and was taken for 4 months – 12 sessions for 3 hours each. Тhe process of study combined individual and group work, the implementation of homework for skills improving on self-regulation of the psycho-emotional states. The effectiveness of rehabilitation technologies for veterans’ families is revealed. It has been determined that veterans and their wives have acquired self-help skills and skills in providing and receiving primary psychological assistance. The decrease in the rates of post-traumatic disorders and abnormalities of adaptability has been confirmed empirically. According to the spouses’ self-esteem, the quality of their marriage and family life has improved significantly.
Певна частина українських ветеранів АТО внаслідок участі у військових діях мають ПТСР та порушення адаптивності. Їхні посттравматичні стани провокують вторинні психотравми у їхніх дружин. Тому існує потреба у наданні психологічної допомоги як ветеранам, так і їхнім дружинам. Співробітниками лабораторії соціальної психології особистості ІСПП НАПН України та кафедри організації соціально-психологічної допомоги населенню Чернігівського НТУ було проведено Школу соціально-психологічної допомоги із застосуванням авторського комплексу реінтеграційних та реабілітаційних технологій Б. П. Лазоренко та використання методики взаємодопомоги «рівний рівному». У емпіричному дослідженні ефективності курсу соціально-психологічної реадаптації ветеранів АТО та їхніх дружин серед інших учасників взяли участь дві сім’ї. Основними інструментами дослідження були використані наступні методики: "Перелік симптомів ПТСР" для української популяції, В. Безшейко (для первинного скринінгу наявності симптомів ПТСР), Багаторівневий особистісний опитувальник «Адаптивність» А. Г. Маклакова і С. В. Чермянина (для визначення змін у показниках порушень адаптивності учасників), «Опитувальник самооцінки змін якості життя учасників Школи соціально-психологічної допомоги» К. О. Кальницької і Б. П. Лазоренко (для з’ясування суб’єктивної оцінки досягнутих результатів). Згідно результатів емпіричного дослідження виявлено ефективність теоретичних підходів, реінтеграційних та реабілітаційних технологій відновлення сімей ветеранів АТО в процесі навчання у Школі соціально-психологічної допомоги. Емпірично підтверджено зменшення показників посттравматичних розладів та порушень адаптивності. Учасники школи набули умінь та навичок трансформації негативних станів у особистісний досвід, опанували засоби надання і отримання первинної психологічної допомоги. Згідно самооцінки членів подружжя, суттєво покращилась якість їхнього сімейно-родинного життя та взаємодія із зовнішнім соціальним довкіллям. Определенная часть украинских ветеранов АТО вследствие участия в военных действиях имеют ПТСР и нарушения адаптивности. Их посттравматические состояния провоцируют вторичные психотравмы у их жен. Поэтому существует потребность в оказании психологической помощи, как ветеранам, так и их женам. Сотрудниками лаборатории социальной психологии личности ИСПП НАПН Украины и кафедры организации социально-психологической помощи населению Черниговского НТУ была проведена Школа социально-психологической помощи с применением авторского комплекса реинтеграционных и реабилитационных технологий Б. П. Лазоренко с использованием методики взаимопомощи «равный равному». В эмпирическом исследовании эффективности курса социально-психологической реадаптации ветеранов АТО и их жен среди других участников приняли участие две семьи. Основными инструментами исследования были использованы следующие методики: «Перечень симптомов ПТСР» для украинской популяции, В. Безшейко (для первичного скринига наличии симптомов ПТСР), Многоуровневый личностный опросник «Адаптивность» А. Г. Маклакова и С. В. Чермянина (для определения изменений в показателях нарушений адаптивности участников), «Опросник самооценки изменения качества жизни участников Школы социально-психологической помощи» Е. А. Кальницкий и Б. П. Лазоренко (для выяснения субъективной оценки достигнутых результатов). Согласно результатам эмпирического исследования выявлена эффективность теоретических подходов, реинтеграционных и реабилитационных технологий реадаптации семей ветеранов АТО в процессе обучения в «Школе социально-психологической помощи». Эмпирически подтверждено уменьшение показателей посттравматических расстройств и нарушений адаптивности. Участники школы освоили умения и навыки трансформации негативных состояний в личностный опыт, научились использовать средства оказания и получения первичной психологической помощи. Согласно самооценке супругов, существенно улучшилось качество их семейной жизни и взаимодействие с внешним социальным окружением. |
|
Publisher |
КиМУ
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715137/1/Lazorenko%20B.P.%2CKalnytska%20K.O.-The%20Experience%20of%20Psychosocial%20Assistance%20School-%28article%202019%29.pdf
- Lazorenko, Borys (orcid.org/0000-0002-2113-0424 <http://orcid.org/0000-0002-2113-0424>) and Kalnytska, Kateryna (orcid.org/0000-0001-8713-7656 <http://orcid.org/0000-0001-8713-7656>) (2018) The Experience of Psychosocial Assistance School: Re-adaptation of Ukrainian Veterans and their Wives Психологічні науки: проблеми і здобутки, 1 (11). pp. 107-119. ISSN 2522-4093 |
|