Record Details

Стратегії розвитку мислення в трансформаціях пізнання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/712003/
 
Title Стратегії розвитку мислення в трансформаціях пізнання
Strategies for the development of thinking in transformations of knowledge
Стратегии развития мышления в трансформациях познания
 
Creator Сакун, Айта Валдурівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Автор аналізує розвиток мислення в гуманітарному пізнанні. Розкрито інтерпретації щодо виявлення сутності історичного та культурного процесу. Підкреслено вплив інтерпретації та розвиток творчого мислення. Визначено два моменти: присутність, збереження самого факту як такого й після його певного тлумачення, а також тлумачення й оцінка, які самі стали фактом і підлягають новій інтерпретації й критичному осмисленню. В історичній інтерпретації реконструюючу та інтегративну роль відіграє фантазія, яка постає необхідною під час викладу живого сприйняття подій і подолання «сухої критики». Автор звертає увагу на теорії інтерпретації загалом і виявлення специфіки ціннісної інтерпретації. Представляє інтерес здійснене М. Вебером розрізнення різних видів і форм інтерпретації.
The author analyzes the development of thinking in humanitarian knowledge. Interpretations are shown in revealing the essence of the historical and cultural process. The influence of the interpretation and development of creative thinking and the two points are emphasized: the presence, preservation of the fact itself as such and after its definite interpretation, and on the other hand, the interpretation and evaluation themselves have become a fact and subject to a new interpretation and critical comprehension. In the historical interpretation, the imagination, which is necessary in the presentation of living perception of events and overcoming "dry criticism", plays a reconstructive and integrative role. The author draws attention to the theory of interpretation in general and the discovery of the specifics of value interpretation is of interest by M. Weber, the subtle distinction between different types and forms of interpretation.
The experience of interpretation as a way of realizing creative intentions of thinking is a fundamental method of working with texts as sign systems in the humanities knowledge. The text is a form of discourse, which is open to the set of meanings that exist in the system of social communication and thinking. He appears in the unity of explicit and implicit values, literal and hidden meanings. Humanitarian texts have a pronounced sign and symbolic nature, with the regularity allowed to interpret, which forms the process of thinking, depending on the formal or content specific texts. In the nineteenth century. the transition from individual justifications to a general theory of understanding has raised interest in the question of the plurality of types of interpretation presented in the humanities. Grammatical, psychological and historical interpretations were highlighted, the discussion of the essence and relation of which became the subject of representatives of humanitarian discourses.
Автор анализирует развитие мышления в гуманитарном познании. Раскрыты интерпретации в выявлении сущности исторического и культурного процессов. Подчеркивается влияние интерпретации и развитие творческого мышления, а также два момента: наличие, сохранение самого факта как такового после его определенного толкования, толкование и оценка сами стали фактом и подлежат новой интерпретации и критическому осмыслению. В исторической интерпретации реконструирующую и интегративную роль играет фантазия, которая необходима при изложении живого восприятия событий и во время преодоления «сухой критики». Автор обращает внимание на теории интерпретации в целом и на выявление специфики ценностной интерпретации. Представляет интерес, осуществленное М. Вебером, тонкое различение разных видов и форм интерпретации.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/712003/1/17.pdf
- Сакун, Айта Валдурівна (orcid.org/0000-0003-2340-3366 <http://orcid.org/0000-0003-2340-3366>) (2018) Strategies for the development of thinking in transformations of knowledge Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives, 1 (20). pp. 113-119. ISSN 2413-4139