Журнал "Рідна школа" як джерело історії реформування загальної середньої освіти в Україні: концепції і проекти (1991-2002)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711410/
http://ps.stateuniversity.ks.ua/arkhiv-vidannya?id=89 |
|
Title |
Журнал "Рідна школа" як джерело історії реформування загальної середньої освіти в Україні: концепції і проекти (1991-2002)
The Ukrainian Educational "Ridna Shkola" ("Native School") Journal as a Source of the History of Secondary Education Reform in Ukraine: Concepts and Projects (1991-2002) |
|
Creator |
Березівська, Лариса Дмитрівна
|
|
Subject |
02 Бібліотечна справа
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті схарактеризовано виявлені на сторінках журналу "Рідна школа" концепції та проекти інших документів крізь призму джерелознавства задля здобуття історико-педагогічного знання щодо еволюції ідей про реформування загальної середньої освіти в перше десятиріччя незалежної України. Здійснений джерелознавчий аналіз альтернативних державним колективних та індивідуальних авторських проектів концепцій розвитку загальної середньої освіти свідчить про підйом творчої думки освітян, відновлення в освітньому просторі національного, демократичного та гуманістичного принципів. Аргументовано, що здобуте історико-педагогічне знання сприятиме осмисленню організаційно-змістових основ реформування загальної середньої освіти.
The author of the article characterizes the concepts and projects of other documents presented in the Ukrainian educational “Ridna Shkola” ("Native School") journal through the prism of source study in order to obtain historical and educational knowledge about evolution of thoughts regarding secondary education reform during the first decade of the independent Ukraine/ The conducted source study analysis of alternative author collective and individual concepts and projects of secondary education development indicates the growth of educator’s creative thought, and the recovery of the national, democratic, and humanistic principles in educational space. It is argued that the obtained historical and pedagogical knowledge will help understand organizational and content principles of secondary education reform. |
|
Publisher |
Видавничий дім "Гельветика"
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711410/1/%D0%96%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%20%D0%A0%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B0%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0.pdf
- Березівська, Лариса Дмитрівна (orcid.org/0000-0002-5068-5234 <http://orcid.org/0000-0002-5068-5234>) (2018) The Ukrainian Educational "Ridna Shkola" ("Native School") Journal as a Source of the History of Secondary Education Reform in Ukraine: Concepts and Projects (1991-2002) Педагогічні науки, 1 (81). pp. 9-15. ISSN 2413-1865 |
|