До проблеми предметної компетентності з української мови в закладах загальної середньої освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710546/
|
|
Title |
До проблеми предметної компетентності з української мови в закладах загальної середньої освіти
The problem of subject competence in the Ukrainian language in institutions of general secondary education |
|
Creator |
Голуб, Ніна Борисівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology 81 Linguistics and languages |
|
Description |
У статті порушено проблему нормування категорійного поля проблеми компетентнісного навчання української мови в закладах загальної середньої освіти, запобігання різнотлумачення ключових термінів. Доцільність розвідки обґрунтована й мотивована потребою увиразнення проблем теорії й практики навчання української мови на засадах компетентнісного підходу. Зокрема авторка привертає увагу до суті терміна «предметна компетентність», обґрунтовує доцільність уживання його в однині, переконує в хибності спроб виділення в межах одного шкільного предмета кількох компетентностей, застерігає від невмотивованого структурування предметної компетентності, що суперечить суті ключового поняття.
Abstract. The article raises the issue of standardization of categorical field of the issue related to competent teaching of Ukrainian language in secondary schools, and prevention of different meanings in key terms. Work expediency is substantiated and motivated by the need to clarify the issues of theory and practice of Ukrainian language teaching on the basis of competence approach. In particular, the author draws attention to the essence of the term «subject competence», justifies expediency of using it in singular form, convinces the falsity of attempts to allocate within one school subject several competencies, warns against unmotivated structuring of subject competence, which contradicts the essence of the key concept. |
|
Publisher |
ТОВ "Наш формат"
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710546/1/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D1%83%D0%B1.%D0%94%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8%20%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96.pdf
- Голуб, Ніна Борисівна (2018) The problem of subject competence in the Ukrainian language in institutions of general secondary education Українська мова і література в школі, 1 (136). pp. 2-5. |
|