Психолого-педагогічні засади соціального становлення особистості у дошкільному дитинстві
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710454/
|
|
Title |
Психолого-педагогічні засади соціального становлення особистості у дошкільному дитинстві
Психолого-педагогические основы социального становления личности в дошкольном детстве Psychological and pedagogical principles of social formation of personality in pre-school childhood |
|
Creator |
Маршицька, В.В.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
Автор наголошує,що для реалізації повноцінної і успішної соціалізації дитини необхідно, щоб побудова змісту соціального розвитку визначалася, з одного боку, всією сукупністю соціальних впливів світового рівня культури, її загальнолюдських цінностей, а з іншого – ставленням до цього самої дитини, актуалізацією власного «Я», розкриттям творчих потенціалів особистості. Головним критерієм соціального розвитку у цьому випадку виступає не лише ступінь засвоєння соціальних правил поведінки, адаптованості до світу лише на рівні пристосування, а й повнота самостійності, ініціативності, творчості особистості.
Автор отмечает, что для реализации полноценной и успешной социализации ребенка необходимо, чтобы построение содержания социального развития определялась, с одной стороны, всей совокупностью социальных влияний мирового уровня культуры, общечеловеческих ценностей, а с другой - отношением к этому самого ребенка, актуализацией собственного «Я », раскрытием творческих потенциалов личности. Главным критерием социального развития в этом случае выступает не только степень усвоения социальных правил поведения, адаптированности к миру на уровне приспособления, но и полнота самостоятельности, инициативности, творчества личности. The author stresses that in order to realize the full and successful socialization of the child it is necessary that the construction of the content of social development was determined, on the one hand, by the totality of social influences of the world level of culture, its universal values, and on the other - the attitude to this very child, the actualization of his own "I ", the disclosure of the creative potential of the individual. The main criterion for social development in this case is not only the degree of assimilation of social rules of behavior, adaptation to the world only at the level of adaptation, but also the completeness of autonomy, initiative, creativity of the individual. |
|
Publisher |
ФОП Покора І.О
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Book Section
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710454/1/Marshytska_tezykonf..pdf
- Маршицька, В.В. (orcid.org/0000-0002-7072-8844 <http://orcid.org/0000-0002-7072-8844>) (2018) Psychological and pedagogical principles of social formation of personality in pre-school childhood In: Актуальні проблеми педагогічної освіти: європейський і національний вимір: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (31 травня-1 червня ) ФОП Покора І.О, м. Луцьк, Україна, pp. 10-13. |
|