Record Details

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДОСТУПНОСТІ І РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДОСТУПНОСТІ І РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ДЛЯ ОБЕСПЕЧЕНИЯ ДОСТУПНОСТИ И РАЗВИТИЯ ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR PROVIDING ACCESSIBILITY AND DEVELOPMENT OF INCLUSIVE EDUCATION
 
Creator Bondarenko, Tetiana V.
 
Subject інклюзія; інформаційно-комунікаційні технології; інклюзивна освіта; учні з особливими освітніми потребами; інклюзивне навчання; діти з особливими потребами
инклюзия; информационно-коммуникационные технологии; инклюзивное образование; ученики с особыми образовательными потребностями; инклюзивное обучение; дети с особыми потребностями
inclusion; information and communication technologies; inclusive education; pupils with special educational needs; inclusive education; children with special needs
 
Description Інформаційно-комунікаційні технології у підтримці інклюзивної освіти – це один з ефективних інструментів розвитку, виховання і навчання учнів з особливими освітніми потребами. У статті розглянуто допоміжні апаратно-програмні засоби, використання яких компенсує деякі природні функції організму дитини. Описано можливості сучасних платформ Microsoft, Google, Facebook та Youtube, які дозволяють покращити виконання освітніх завдань через налаштування клавіш швидкого доступу, віртуальної клавіатури, функцій прогнозування слів, звукових сигналів або екранних індикаторів. Також висвітлено потенціал месенджерів, соціальних мереж та електронної пошти як найбільш сучасних і адаптованих комунікаторів для забезпечення навчально-виховних потреб школярів. Описано програми миттєвого обміну повідомленнями Viber і Facebook та виявлено, що це найбільш розповсюджені засоби комунікації в Україні, які у своєму арсеналі мають функцію голосового та відеодзвінка, а їх інтерфейс адаптований до максимального зчитування екрану, що дозволяє створити конструктивний діалог між учителями, батьками або учнями з особливими освітніми потребами. Використання ІКТ в інклюзивній освіті у дидактичних цілях представлено на практиці роботи сервісу LearningApps.org. Наведено приклади розробок завдань для дітей з легкою і помірною розумовою відсталістю, для тих учнів, які страждають на аутичні розлади, мають проблеми зі слуховим чи зоровим сприйняттям інформації. Організація освітнього процесу за допомогою запропонованого ресурсу дозволяє здійснювати корекційну роботу, під час якої активізується сприйняття, увага, покращується запам'ятовування, посилюється мотивація до навчальної діяльності у дітей з особливими освітніми потребами. Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій в єдності трьох її аспектів: у компенсаційних, комунікаційних та дидактичних цілях дозволяє корегувати освітню програму й ефективно сприяти розвиткові школярів з урахуванням їхньої індивідуальності.
Информационно-коммуникационные технологии как поддержка инклюзивного образования это один из эффективных инструментов развития, воспитания и обучения учащихся с особыми образовательными потребностями. В статье рассмотрены вспомогательные аппаратно-программные средства, использование которых компенсирует некоторые естественные функции организма ребенка. Описаны возможности современных платформ Microsoft, Google, Facebook и Youtube, которые позволяют улучшить выполнение образовательных задач через настройки клавиш быстрого доступа, виртуальной клавиатуры, функций прогнозирования слов, звуковых сигналов или экранных индикаторов. Также освещен потенциал мессенджеров, социальных сетей и электронной почты как наиболее современных и адаптированных коммуникаторов для обеспечения учебно-воспитательных потребностей школьников. Описаны программы мгновенного обмена сообщениями Viber и Facebook и обнаружено, что это наиболее распространенные средства коммуникации в Украине, которые в своем арсенале имеют функцию голосового и видеовызова, а их интерфейс адаптирован к максимальному считыванию экрана, что позволяет создать конструктивный диалог между учителями, родителями или учениками с особыми образовательными потребностями. Использование ИКТ в инклюзивном образовании в дидактических целях представлены в практике работы сервиса LearningApps.org. Приведены примеры разработок задач для детей с легкой и умеренной умственной отсталостью, для учеников, страдающих аутичными расстройствами, проблемами со слуховым или зрительным восприятием информации. Организация образовательного процесса с помощью предложенного ресурса позволяет осуществлять коррекционную работу, во время которой активизируется восприятие, внимание, улучшается запоминание, усиливается мотивация к учебной деятельности у детей с особыми образовательными потребностями. Внедрение информационно-коммуникационных технологий в единстве трех его аспектов: в компенсационных, коммуникационных и дидактических целях позволяет корректировать образовательную программу и эффективно способствовать развитию школьников с учетом их индивидуальности.
Information and communication technologies as support for the inclusive education are one of the effective tools for the development, education and training of students with special educational needs. The article deals with assistive hardware and software tools that compensate some of the natural functions of the child’s body. The possibilities of modern Microsoft, Google, Facebook and Youtube platforms have been described that make it possible to improve the fulfilment of educational tasks via the settings of keyboard shortcuts, virtual keyboard, word prediction functions, sound signals or screen indicators. The article also highlights the potential of messengers, social networks and e-mails as the most modern and adapted communicators for addressing teaching and educational needs of schoolchildren. The Viber and Facebook instant messaging programs have also been described and were found to be the most widespread means of communication in Ukraine having functions of voice and video calls with the interface adapted to maximize screen readability, allowing to create constructive dialogue between teachers, parents or schoolchildren with special educational needs. The use of ICT in inclusive education for didactic purposes have been presented practically by the LearningApps.org service. Examples of setting objectives for children with mild and moderate mental retardation have been presented, in particular: for pupils who suffer from autistic disorders, for schoolchildren who have problems with auditory or visual perception of information. Providing education through the suggested resource allows to carry out remedial work with children with special educational needs that intensifies their perception and attention, improves their memory and stimulates their motivation for educational activities. Introduction of information and communication technologies encompassing their three aspects - compensatory, communication and didactic purposes - makes it possible to adjust educational programmes and contribute effectively to the development of pupils according to their individuality.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2018-10-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

Peer-reviewed Article

рецензируемая статья

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2241
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 67, No 5 (2018); 31-43
Информационные технологии и средства обучения; Vol 67, No 5 (2018); 31-43
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 67, No 5 (2018); 31-43
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 67, No 5 (2018); 31-43
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2241/1408
 
Rights Copyright (c) 2018 Tetiana V. Bondarenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0