Record Details

ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ: ДОСВІД УКРАЇНИ ТА ГРЕЦІЇ

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ: ДОСВІД УКРАЇНИ ТА ГРЕЦІЇ
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЦЕССЕ ПРЕПОДАВАНИЯ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ: ОПЫТ УКРАИНЫ И ГРЕЦИИ
USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES: THE EXPERIENCE OF UKRAINE AND GREECE
 
Creator Trotsko, Anna V.
Korotkova, Yuliia M.
 
Subject інформаційно-комунікаційні технології; іншомовна освіта; платформа Μοοdle; дистанційне навчання; Грецький відкритий університет
информационно-коммуникационные технологии; иноязычное образование; платформа Μοοdle; дистанционное обучение; Греческий открытый университет
information and communication technologies; foreign language education; Μοοdle platform; distance learning; Greek Open University
 
Description Статтю присвячено висвітленню теоретико-практичного досвіду використання ІКТ у процесі навчання іноземних мов в університетах України та Греції. Класифіковано освітні електронні ресурси з іноземної мови (інформаційно-довідкові матеріали; електронні книги; фільми на DVD; бібліотеки електронних наочних посібників і бази даних; методичні матеріали на електронних носіях; Інтернет-ресурси; комбіновані електронні засоби навчання; навчально-методичні програмні засоби для супроводу лекцій). Виокремлено новітні форми навчання (дистанційне навчання, онлайн-навчання з елементами інтерактивності), види навчальної діяльності (роботу з аудіо-, відео матеріалами, створення презентацій, роботу з комп’ютерними навчальними програмами, електронне спілкування) та навчальні засоби (аудіозаписи, відеофільми, мультимедійні презентації, комп’ютерні програми, електронні книги, підручники, довідники, енциклопедії, словники, ресурси Інтернету, електронна пошта, скайп-зв’язок, віртуальне навчальне середовище, блоги, форуми), базовані на ІКТ, які активно застосовуються у вітчизняних та грецьких вишах. Акцентовано увагу на перевагах технологій дистанційного навчання під час засвоєння іноземних мов (постійний доступ до інформації, значно менші витрати на навчання, можливість консультацій з викладачем у зручний для кожного час, посилення ролі і збільшення частки самостійної роботи студента тощо), на особливостях роботи на платформі Moodle. Особливу увагу приділено характеристиці діяльності Грецького відкритого університету із дистанційною формою навчання, зокрема характеристиці магістерської програми для викладачів англійської мови «Дидактика англійської мови як іноземної/міжнародної». Накреслено перспективи використання грецького педагогічно цінного досвіду застосування ІКТ у вітчизняній вищій іншомовній освіті.
Статья посвящена освещению теоретико-практического опыта использования ИКТ в процессе обучения иностранным языкам в университетах Украины и Греции. Классифицированы образовательные электронные ресурсы по иностранному языку (информационно-справочные материалы; электронные книги; фильмы на DVD; библиотеки электронных наглядных пособий и базы данных, методические материалы на электронных носителях; интернет-ресурсы; комбинированные электронные средства обучения; учебно-методические программные средства для сопровождения лекций). Выделены формы обучения (дистанционное обучение, онлайн-обучения с элементами интерактивности), виды учебной деятельности (работа с аудио-, видеоматериалами, создания презентаций, работа с компьютерными обучающими программами, электронное общение) и учебные средства (аудиозаписи, видеофильмы, мультимедийные презентации, компьютерные программы, электронные книги, учебники, справочники, энциклопедии, словари, ресурсы Интернета, электронная почта, скайп-связь, виртуальная учебная среда, блоги, форумы), основанные на ИКТ, которые активно используются в отечественных и греческих вузах. Акцентировано на преимуществах технологий дистанционного обучения при усвоении иностранных языков (постоянный доступ к информации, значительно меньшие затраты на обучение, возможность консультаций с преподавателем в удобное для каждого время, усиление роли и увеличение доли самостоятельной работы студента и т.д.), на особенностях работы на платформе Moodle. Особое внимание уделено характеристике деятельности Греческого открытого университета с дистанционной формой обучения, в частности характеристике магистерской программы для преподавателей английского языка «Дидактика английского языка как иностранного/международного». Намечены перспективы использования греческого педагогически ценного опыта применения ИКТ в отечественном высшем иноязычном образовании.
The article is devoted to the coverage of theoretical and practical experience of using ICT in the process of teaching foreign languages in universities of Ukraine and Greece. Educational electronic foreign language resources (information and reference materials, e-books, films on DVD, libraries of electronic visual aids and databases, methodical materials on electronic media, Internet resources, combined electronic teaching aids, educational and methodical software to support lectures) are classified. The authors singled out the most recent forms of teaching (distance learning, on-line learning with the interactive elements), types of educational activities (work with audio, video, making presentations, work with computer training programs, electronic communication) and teaching aids (audio recordings, video films, multimedia presentations, computer programs, e-books, textbooks, reference books, encyclopedias, dictionaries, Internet resources, e-mail, Skype, virtual learning environments, blogs, forums), based on ICTs that are actively engaged in teaching in the native and Greek higher educational institutions. The emphasis is focused on the advantages of distance learning technologies in the process of learning foreign languages (constant access to information, significantly lower cost of training course, the possibility of consulting with a teacher at the convenient time, increasing the role and enlarging the proportion of student’s self-work, etc.), on the features of work on Moodle platform. Particular attention is paid to the characteristics of the activity of the Greek Open University with a distance learning form, in particular to the description of the master's program for the teachers of English "Didactics of English as a Foreign / International Language". The perspectives of using pedagogically valuable experience of Greece in the use of ICT in national higher education of foreign languages have been outlined.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2018-12-27
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття
Огляд літератури;Теоретичні аспекти дослідження; анкетування;
рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2340
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 68, No 6 (2018); 166-180
Информационные технологии и средства обучения; Vol 68, No 6 (2018); 166-180
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 68, No 6 (2018); 166-180
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 68, No 6 (2018); 166-180
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2340/1421
 
Rights Copyright (c) 2018 Anna V. Trotsko, Yuliia M. Korotkova
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0