Record Details

ARRANGEMENT OF PEDAGOGICAL INTERACTION AMONG THE EDUCATION PROCESS PARTICIPANTS IN COMPUTER-ORIENTED EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ARRANGEMENT OF PEDAGOGICAL INTERACTION AMONG THE EDUCATION PROCESS PARTICIPANTS IN COMPUTER-ORIENTED EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION
ОРГАНІЗАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В КОМП’ЮТЕРНО ОРІЄНТОВАНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
ОРГАНИЗАЦИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ УЧАСТНИКОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО ПРОЦЕССА В КОМПЬЮТЕРНО ОРИЕНТИРОВАННОЙ УЧЕБНОЙ СРЕДЕ УЧРЕЖДЕНИЯ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
 
Creator Poyasok, Tamara B.
Bespartochna, Olena I.
 
Subject pedagogical interaction; computer-oriented learning environment of the higher education institution; pedagogical conditions; efficiency criteria
педагогічна взаємодія; комп’ютерно орієнтоване навчальне середовище закладу вищої освіти; педагогічні умови; критерії ефективності
педагогическое взаимодействие; компьютерно ориентированная учебная среда учреждения высшего образования; педагогические условия; критерии эффективности
 
Description The article proves the relevance and topicality of creating a computer-oriented learning environment at a higher education institution. The problems of modern scientific researches dealing with the peculiarities of computer-oriented learning environment at the higher education institutions to develop the pedagogical interaction have been studied, as well as determined the main research areas and trends of this scientific issue. Some pedagogical conditions, including the creativity of teacher pedagogical activity; information competence of education process participants; pedagogical monitoring for the quality of professional specialist training; arranging the socio-psychological comfort for educational activities are considered essential to increase the effective pedagogical interaction among the educational process participants in a computer-centered educational environment of the higher education institutions. The results of modelling pedagogical experiment reveal the potential ways of implementing the examined pedagogical and educational conditions in the process of educational and professional communication. The peculiarities for developing the educational and methodical complex of academic course and training material are determined. The attention is focused on the possibilities for computer monitoring the student knowledge using software MyTestX. The study allows determining some efficiency criteria such as motivating, cognitive, and cooperative criteria required for the effective pedagogical interaction among education process participants in the computer-oriented learning environment at the higher education institutions with the corresponding high, sufficient and low levels of effectiveness within pedagogical interaction, as well as their relevant indicators. Methods for diagnosing the level of pedagogical interaction of education process participants under the conditions of a computer-oriented learning environment are analysed and chosen. The results of the pedagogical experiment confirming the effectiveness of the suggested pedagogical conditions to improve the effective arrangement of pedagogical interaction among education process participants in the computer-oriented learning environment of higher education institutions are presented.
Доведено актуальність створення комп’ютерно орієнтованого навчального середовища у закладах вищої освіти. Досліджено проблематику сучасних наукових розвідок в аспекті особливостей використання комп’ютерно орієнтованого навчального середовища закладу вищої освіти для організації педагогічної взаємодії та визначено основні напрями наукових досліджень у цьому аспекті. Обґрунтовано педагогічні умови підвищення ефективності педагогічної взаємодії учасників освітнього процесу в комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі закладу вищої освіти: креативність педагогічної діяльності викладачів; інформаційна компетентність учасників педагогічної взаємодії; педагогічний моніторинг якості професійної підготовки фахівців; організація соціально-психологічної комфортності навчальної діяльності. Представлено можливі шляхи імплементації виокремлених педагогічних умов у процесі навчально-професійної комунікації, впроваджені під час формувального експерименту. Визначено особливості створення навчально-методичного комплексу навчальної дисципліни і формування навчального матеріалу. Акцентовано увагу на можливостях комп’ютерного моніторингу знань студентів із застосуванням програмного продукту MyTestX. Визначено критерії ефективності педагогічної взаємодії учасників освітнього процесу в комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі закладу вищої освіти: мотиваційний, когнітивний, співробітництва, рівні ефективності педагогічної взаємодії: високий, достатній, низький, та відповідні показники. Підібрано методи діагностування рівня педагогічної взаємодії учасників освітнього процесу в умовах функціонування комп’ютерно орієнтованого навчального середовища. Наведено результати педагогічного експерименту щодо підтвердження ефективності виокремлених педагогічних умов підвищення ефективності організації педагогічної взаємодії учасників освітнього процесу в комп’ютерно орієнтованому навчальному середовищі закладу вищої освіти.
Доказана актуальность создания компьютерно ориентированных учебных сред в учреждениях высшего образования. Исследовано проблематику современных научных исследований в аспекте особенностей использования компьютерно ориентированной учебной среды учреждения высшего образования для организации педагогического взаимодействия и определены основные направления научных исследований в этом аспекте. Обоснованы педагогические условия повышения эффективности педагогического взаимодействия участников образовательного процесса в компьютерно ориентированной учебной среде учреждения высшего образования: креативность педагогической деятельности преподавателей; информационная компетентность участников педагогического взаимодействия; педагогический мониторинг качества профессиональной подготовки специалистов; организация социально-психологической комфортности учебной деятельности. Представлены возможные пути имплементации выделенных педагогических условий в процессе учебно-профессиональной коммуникации, внедрённые во время формирующего эксперимента. Определены особенности создания учебно-методического комплекса учебной дисциплины и формирование учебного материала. Акцентировано внимание на возможностях компьютерного мониторинга знаний студентов с использованием программного продукта MyTestX. Определены критерии эффективности педагогического взаимодействия участников образовательного процесса в компьютерно ориентированной учебной среде учреждения высшего образования: мотивационный, когнитивный, сотрудничества, уровни эффективности педагогического взаимодействия: высокий, достаточный, низкий, и соответствующие показатели. Подобраны методы диагностирования уровня педагогического взаимодействия участников образовательного процесса в условиях функционирования компьютерно ориентированной учебной среды. Приведены результаты педагогического эксперимента относительно подтверждения эффективности выделенных педагогических условий повышения эффективности организации педагогического взаимодействия участников образовательного процесса в компьютерно ориентированной учебной среде учреждения высшего образования.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2018-10-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2110
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 67, No 5 (2018); 199-212
Информационные технологии и средства обучения; Vol 67, No 5 (2018); 199-212
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 67, No 5 (2018); 199-212
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 67, No 5 (2018); 199-212
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2110/1388
 
Rights Copyright (c) 2018 Tamara B. Poyasok, Olena I. Bespartochna
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0