Record Details

ТЕХНОЛОГИЯ РАЗРАБОТКИ ПРОГРАММНЫХ ПРОДУКТОВ ДЛЯ ОБУЧЕНИЯ ЧТЕНИЮ ХУДОЖЕСТВЕННЫХ ТЕКСТОВ (НА ПРИМЕРЕ "ENGLISH FOR PHILOLOGISTS: ASPECT OF READING")

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ТЕХНОЛОГИЯ РАЗРАБОТКИ ПРОГРАММНЫХ ПРОДУКТОВ ДЛЯ ОБУЧЕНИЯ ЧТЕНИЮ ХУДОЖЕСТВЕННЫХ ТЕКСТОВ (НА ПРИМЕРЕ "ENGLISH FOR PHILOLOGISTS: ASPECT OF READING")
ТЕХНОЛОГІЯ РОЗРОБЛЕННЯ ПРОГРАМНИХ ПРОДУКТІВ ДЛЯ НАВЧАННЯ ЧИТАННЯ ХУДОЖНІХ ТЕКСТІВ (НА ПРИКЛАДІ «ENGLISH FOR PHILOLOGISTS: ASPECT OF READING»)
THE TECHNOLOGY OF SOFTWARE PRODUCTS DEVELOPMENT FOR TEACHING FICTIONAL READING (ON THE EXAMPLE OF "ENGLISH FOR PHILOLOGISTS: ASPECT OF READING")
 
Creator Drach, Anna S.
 
Subject обучающая компьютерная программа; тестирование программного продукта; информационный и программный компонент
навчальна комп’ютерна програма; тестування програмного продукту; інформаційний та програмний компонент
educational computer program; testing software product; informational and software implementation
 
Description В статье рассматривается процесс создания обучающей компьютерной программы: этапы, блоки, аспекты и особенности. Дается определение обучающей компьютерной программы как средства информационно-коммуникационных технологий, созданного для формирования навыков и умений иноязычной компетентности с учетом психолингвистических закономерностей чтения текста, методических возможностей обучения с использованием информационно-коммуникационных технологий. Было определено, что обучающую компьютерную программу как программное средство учебного назначения можно предложить в виде системы, состоящей из двух основных компонентов: информационного и программного. Установлено, что создание обучающих компьютерных программ, пригодных для использования в учебных заведениях, это процесс постоянного взаимодействия автора учебных материалов и программиста. Процесс создания качественной обучающей компьютерной программы включает определенные этапы: подготовку исходных материалов; разработку программной структуры; создание программного продукта; наладки и корректировки; реализацию учебной компьютерной программы; апробацию программного продукта; совершенствование учебной компьютерной программы и исправления ошибок. В статье описано созданную обучающую компьютерную программу «English for Philologists: aspect of reading», которая отвечает критериям соответствия и критериям оценки компьютерных программ для обучения иностранному с учетом особенностей электронного текста. Экспериментальное внедрение обучающей компьютерной программы «English for Philologists: aspect of reading», сравнение средних показателей пред- и после экспериментального срезов в экспериментальных группах и прироста (12%) показало, что обучение будущих учителей английского языка чтения художественного текста методике с использованием учебной компьютерной программы «English for Philologists: aspect of reading» оказалось эффективным: все группы достигли необходимого уровня сформированности умений чтения.
У статті розглядається питання створення навчальної комп’ютерної програми: етапи, блоки, аспекти й особливості. Надається визначення навчальної комп’ютерної програми як засобу інформаційно-комунікаційних технологій, створеного для формування навичок і вмінь іншомовної компетентностіз урахуванням психолінгвістичних закономірностей читання тексту, методичних можливостей навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Було визначено, що навчальну комп’ютерну програму як програмний засіб навчального призначення можна запропонувати у вигляді системи, що складається з двох основних компонентів: інформаційного та програмного. Встановлено, що створення навчальних комп’ютерних програм, придатних для використання у навчальних закладах, це процес постійної взаємодії автора навчальних матеріалів та програміста. Технологія створення якісної навчальної комп’ютерної програми включає певні етапи: підготовку вихідних матеріалів; розробку програмної структури; створення програмного продукту; налагодження і коректування; реалізацію навчальної комп’ютерної програми; апробацію програмного продукту; вдосконалення навчальної комп’ютерної програми та виправлення помилок. У статті описано створену навчальну комп’ютерну програму «English for Philologists: aspect of reading», яка відповідає критеріям відповідності та критеріям оцінки комп’ютерних програм для навчання іноземній мові з урахуванням особливостей електронного тексту. Експериментальне впровадження навчальної комп’ютерної програми “English for Philologists: aspect of reading”, порівняння середніх показників перед- і після експериментального зрізів у експериментальних групах та приросту (12%) показало, що навчання майбутніх учителів англійської мови читання художнього тексту за методикою з використанням навчальної комп’ютерної програми «English for Philologists: aspect of reading» виявилось ефективним: усі групи досягли необхідного рівня сформованості вмінь читання.
The article considers the issue of educational computer program development: the stages, blocks, aspects and peculiarities. The definition of an educational computer program as a means of information and communication technologies, created for the development of skills and abilities related to foreign language competence is given taking into account the psycholinguistic patterns of reading a text, methodical approach to teaching reading fiction via information and communication technologies . It was distinguished that educational computer program as a software for educational purposes can be offered as a system consisting of two main components: informational and software implementation. The development of educational computer programs suitable for educational institutions involves continuous interaction between the author of educational materials and the programmer. The process of creating a qualitative educational computer programme consists of certain stages: preparation of source materials; development of the programme structure of educational computer program; creation of a software product; aligning and adjustment; implementation of educational computer program; testing software product; educational computer program updating and error correction. The article describes the created educational program "English for Philologists: aspect of reading" that meets the criteria of correspondence and the criteria for evaluating computer programs for teaching foreign languages taking into account the peculiarities of digital text. The experimental introduction of the computer program «English for Philologists: aspect of reading», comparison of the average indicators of pre- and post-experimental sections in experimental groups and the growth by12% have showed that the training for future teachers of English language reading fiction via the educational computer programme «English for Philologists: aspect of reading» has proved to be effective: all the groups have reached the required level of reading comprehension.
 
Publisher Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
 
Contributor


 
Date 2018-10-30
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
рецензована стаття

рецензируемая статья

Peer-reviewed Article

 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2136
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol 67, No 5 (2018); 161-172
Информационные технологии и средства обучения; Vol 67, No 5 (2018); 161-172
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 67, No 5 (2018); 161-172
Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 67, No 5 (2018); 161-172
2076-8184
 
Language ukr
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2136/1389
 
Rights Copyright (c) 2018 Anna S. Drach
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0