Теоретико-методологічні підходи до забезпечення дистанційного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711864/
http://visn-ped.gnpu.edu.ua/index.php/uk/home1/39-2018 |
|
Title |
Теоретико-методологічні підходи до забезпечення дистанційного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти
Теоретико-методологические подходы к обеспечению дистанционного обучения в учреждениях профессионального (профессионально-технического) образования Theoretical-methodological approaches to providing remote training in professional (professional and technical) education establishments |
|
Creator |
Петренко, Лариса Михайлівна
|
|
Subject |
001.8 Methodology
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques ) 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті порушується проблема розроблення і використання теоретико-методологічних підходів до забезпечення дистанційного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Автором акцентується увага на відмінності концептів «метод» і «науковий підхід», аналізується і визначається суть системного, інформаційного, модульно-компетентнісного наукових підходів у контексті дистанційного професійного навчання. Розкривається теоретична і практична значущість їх використання для системи дистанційного професійного навчання.
В статье поднимается проблема разработки и использования теоретико-методологических подходов к обеспечению дистанционного обучения в учреждениях профессионального (профессионально-технического) образования. Автором акцентируется внимание на различии концептов «метод» и «научный подход», анализируется и определяется суть системного, информационного, модульно-компетентностного научных подходов в контексте дистанционного профессионального обучения. Раскрывается теоретическая и практическая значимость их использования для системы дистанционного профессионального обучения. Introduction. The transition of society to the development of knowledge economy stimulates the growth of the needs of its citizens in the deep knowledge and determines the need to create more effective conditions for acquiring knowledge for the most rational use of material, physical, psychological, time resources of the individual. This requirement corresponds to distance vocational training. Methods. Analysis, systematization and synthesis of the results of the study of scientific sources; observation of the activities of teachers and students in distance learning; the argumentation of the feasibility of using systemic, informational and modular-competence approaches in provision of distance professional training. Results. The essence of system information and modular-competent approaches in the context of distance professional training is determined. Originality. The ways of using methodological approaches and their practical application in provision of distance professional training in professional (vocational) education establishments are described: definition of purpose, development of training contents, selection of criteria of evaluation. Conclusion. Distance professional training should be ensured by the integration of methodological approaches, among which the priority should be defined: systemic, informational and modular-competence. Their use makes this form of training more effective, as evidenced by the results of scientific research and practice of training skilled workers. |
|
Publisher |
Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711864/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9B%D0%9C_%D0%93%D0%BB%D1%83%D1%85%D1%96%D0%B2_2018.pdf
- Петренко, Лариса Михайлівна (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>) (2018) Theoretical-methodological approaches to providing remote training in professional (professional and technical) education establishments Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки, 2 (37). pp. 90-96. ISSN 2410-0897 |
|