Нетиповість як природне розмаїття в інклюзивному середовищі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711774/
|
|
Title |
Нетиповість як природне розмаїття в інклюзивному середовищі
Non-type as natural reliability in the inclusive environment |
|
Creator |
Таранченко, О.М.
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
Стаття покликана розширити розуміння нетиповості як природного розмаїття людської популяції, а також інклюзії, як світоглядної моделі демократичного прогресивного устрою співіснування розмаїтої спільноти. Зокрема, в ній представлено окремі концептуальні підходи до розуміння нетиповості в інклюзивному середовищі. В наукових потрактуваннях нетиповості простежується концептуальна багатовекторність, що деталізує і конкретизує педагогічні, психологічні, соціологічні, філософські та ін. позиції в розумінні цього явища. Окреслено спільні аспекти в характеристиці цього поняття, що виявляються у тлумаченні її через соціальну недостатність, зумовлену біосоціальними чинниками. В освітньому середовищі нетиповість розуміється як знижена чи підвищена здатність особливої дитини нормативно засвоювати академічні та соціальні нормативи. Бачення західних та українських науковців у розумінні винятковості загалом збігається і полягає в оцінці її як навчального, культурного, соціального, психологічного та ін. відхилення. Втім, у західній рефлексії спостерігається більша спрямованість на соціальні очікування, водночас в українських реаліях досі зустрічаються потрактування нетиповості як індивідуальної характеристики особистості. Обґрунтовується необхідність узагальнення науковцями концептуальної візії стосовно нетиповості, що дасть змогу виважено розробляти стратегії впровадження інклюзивного навчання в Україні, удосконалювати його законодавчо-нормативне поле, створювати ефективні технології навчання та соціалізації поліморфного контингенту освітніх закладів.
The article is intended to broaden the understanding of the atypical nature of both the natural diversity of the human population and inclusiveness as a world-view model of a democratic, progressive system of coexistence of a diverse community. In particular, it presents some conceptual approaches to understanding atypicalness / exclusivity in an inclusive environment. In scientific studies of non-typology, a conceptual multi-vectority is traced that details and specifies pedagogical, psychological, sociological, philosophical, and others. position in the understanding of this phenomenon. The common aspects in the characterization of this concept, which are manifested in its interpretation due to social insufficiency caused by biosocial factors, are outlined. In the educational environment, an atypical meaning is understood as the reduced or increased ability of a particular child to standardize academic and social standards. The vision of Western and Ukrainian scholars in the sense of exclusivity in general coincides and is to evaluate it as educational, cultural, social, psychological, etc. deviation. However, in the western reflection there is a greater focus on social expectations, while Ukrainian realities still experience the atypicalness as an individual personality trait. The necessity of generalizing the conceptual vision of the atypical / exceptional nature of the scientists is substantiated, which will allow us to carefully develop strategies for the introduction of inclusive education in Ukraine, improve its legislative and regulatory framework, and create effective technologies for training and socialization of the polymorphic contingent of educational institutions. |
|
Publisher |
ТОВ «Наша друкарня»
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711774/1/%D0%A2%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9E.%D0%9C._%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A1.%20239-246..pdf
- Таранченко, О.М. (orcid.org/0000-0002-5908-3475 <http://orcid.org/0000-0002-5908-3475>) (2017) Non-type as natural reliability in the inclusive environment Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (13). pp. 239-246. ISSN 2313-4011 |
|