МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ПОДХОДЫ ФОРМИРОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ БУДУЩИХ СПЕЦИАЛИСТОВ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ METHODOLOGICAL APPROACHES TO FORMING INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF FUTURE SPECIALISTS IN PRESCHOOL EDUCATION |
|
Creator |
Semchuk, Svitlana I.
Gavriliuk, Svitlana M. Butenko, Olga H. |
|
Subject |
інформаційно-комунікаційна компетентність; фахівці дошкільної освіти; методологічні підходи
информационно-коммуникационная компетентность; специалисты дошкольного образования; методологические подходы information and communication competence; specialists in preschool education; methodological approaches |
|
Description |
У статті обґрунтовано методологічні підходи, що відображають взаємозв’язок ы взаємообумовленість явищ і процесів формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти: системно-діяльнісний, особистісно зорієнтований, інтегративний, середовищний та компетентнісний. Авторами статті визначено, що особистісно зорієнтований підхід передбачає максимальне розкриття всієї багатогранності і неповторності індивідуальних особливостей кожного студента; інтегративний підхід, сприяє подоланню суперечностей між принципом єдності знань і їх розподілом на фундаментальні і спеціальні, між збільшенням обсягу знань і обмеженістю навчального часу для їх опанування; середовищний підхід сприяє створенню інформаційно-комунікаційного середовища вищого навчального закладу, яке впливає на формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти, є впливовим чинником запровадження інновацій у навчальний процес і дає можливість студентам вільного вибору змісту й форм діяльності; компетентнісний підхід визначає вміння майбутнього фахівця дошкільної освіти використовувати інформаційно-комунікаційні технології для підтримки навчання, оперувати інформацією, гнучко адаптуватися в мінливому інформаційному просторі згідно з власними потребами і вимогами сучасного суспільства. З’ясовано, що процес формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти зумовлюється спеціальною організацією навчально-виховного процесу у вищому навчальному закладі, який забезпечує єдність, взаємозв’язок, урахування і розвиток у майбутніх фахівців дошкільної освіти професійного й інформаційно-комунікаційного компонентів, з належним цілеспрямуванням, відповідною поетапною організацією та процесуально-змістовим забезпеченням. Подано авторське визначення поняття «інформаційно-комунікаційне середовище вищого навчального закладу».
В статье обосновано методологические подходы, отражающие взаимосвязь и взаимообусловленность явлений и процессов формирования информационно-коммуникационной компетентности будущих специалистов дошкольного образования: системно-деятельностный, личностно ориентированный, интегративный, средовой и компетентностный. Авторами статьи определено, что личностно-ориентированный подход предполагает максимальное раскрытие всей многогранности и неповторимости индивидуальных особенностей каждого студента; интегративный подход, способствует преодолению противоречий между принципом единства знаний и их распределением на фундаментальные и специальные, между увеличением объема знаний и ограниченностью учебного времени для их освоения; средовой подход способствует созданию информационно-коммуникационной среды высшего учебного заведения, которое влияет на формирование информационно-коммуникационной компетентности будущих специалистов дошкольного образования, является влиятельным фактором внедрения инноваций в учебный процесс и даёт возможность студентам свободного выбора содержания и форм деятельности; компетентностный подход определяет умение будущего специалиста дошкольного образования использовать информационно-коммуникационные технологии для поддержки обучения, оперировать информацией, гибко адаптироваться в меняющемся информационном пространстве согласно собственных потребностей и требований современного общества. Обоснованно, что процесс формирования информационно-коммуникационной компетентности будущих специалистов дошкольного образования обусловлен специальной организацией учебно-воспитательного процесса в высшем учебном заведении, который обеспечивает единство, взаимосвязь, учёт и развитие у будущих специалистов дошкольного образования профессионального и информационно-коммуникационного компонентов, с должной целенаправленностью, которая соответствует поэтапной организации и процессуально-содержательному обеспечению. Представлено авторское определение понятия «информационно-коммуникационная среда высшего учебного заведения». The article substantiates the methodological approaches that reflect the interrelation and interconditionality of phenomena and processes of formation of the information and communication competence of future specialists in preschool education, namely: system- and activity-based, personally-oriented, integrative, environmental and competence-based. The authors have determined that the personally-oriented approach presupposes that each student must fulfill as much as possible all their individual traits in their diversity and uniqueness; the integrative approach contributes to overcoming the contradictions between the principle of unity of knowledge and its division into fundamental and special ones, as well as those between the ever-increasing amount of knowledge and the limited school time to learn it; the environmental approach promotes the creation of the informational and communication environment of a higher educational institution which influences the formation of informational and communication competence of future specialists in preschool education and is an influential factor for introducing the innovations in the educational process and gives students an opportunity to choose free the content and form of activity; the competence-based approach defines the ability of a future specialist in preschool education to apply the information and communication technologies in the educational process, use information, be flexible and adapt in a changing information space in accordance with their own needs and requirements of the modern society. It has been established that the process of formation of the information and communication competence of future specialists in preschool education is conditioned by a special organization of the teaching and educational process at a higher educational institution which ensures the unity, interrelation, consideration and development of the professional and information and communication components in future specialists in preschool education, with proper purposefulness, the relevant gradual organization and procedural and content-related support. The authors have also presented the definition of information and communication environment of a higher educational institution. |
|
Publisher |
Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAES of Ukraine
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2018-09-30
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article — рецензируемая статья — рецензована стаття підхід |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2197
|
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol 66, No 4 (2018); 24-41
Информационные технологии и средства обучения; Vol 66, No 4 (2018); 24-41 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 66, No 4 (2018); 24-41 Інформаційні технології і засоби навчання; Vol 66, No 4 (2018); 24-41 2076-8184 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2197/1376
|
|
Rights |
Copyright (c) 2018 Svitlana I. Semchuk, Svitlana M. Gavriliuk, Olga H. Butenko
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|