USA Education Policy in Transnationalization of Higher Education
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/710508/
https://content.sciendo.com/view/journals/rpp/8/1/rpp.8.issue-1.xml |
|
Title |
USA Education Policy in Transnationalization of Higher Education
Освітня політика США у транснаціоналізації вищої освіти |
|
Creator |
Avshenyuk, Nataliya
|
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
The analysis of American experience of higher education transnationalization, as well as influence of these processes on various spheres of social development has been done. The main factor is the desire to improve the quality of higher education national system, which leads to positive competition between local and foreign universities and serves as an important incentive for improving the quality of educational services. The obtained results testify that over the past decades the higher education transnationalization has become a subject of state “soft power” policy aimed at addressing specific internal political, social and financial problems. The “soft power” policy concept (by J. Nye) defines it as the ability of a country to get the desired issue by self-attractiveness rather than conquest power or money. The key of “soft power” is the image of the state, which is formed and managed not only by the government, but the citizens themselves, the country as a whole, including its history, achievements, culture, etc. The study leads to the conclusion that higher education transnationalization in the United States is a result of active international marketing activities of universities, as well as targeted state economic, political and information support. The prognostic potential of the conducted scientific research enables the concept development of Ukrainian higher education integration into the world educational space on the basis of constructive ideas of foreign experience consideration at the state and institutional levels.
Проведено аналіз американського досвіду транснаціоналізації вищої освіти, а також впливу цих процесів на різні сфери суспільного розвитку. Головним чинником є бажання покращити якість національної системи вищої освіти, що веде до позитивної конкуренції між місцевими та закордонними університетами та служить важливим стимулом для підвищення якості освітніх послуг. Отримані результати свідчать, що за останні десятиліття транснаціоналізація вищої освіти стала суб'єкт державної політики "м'якої сили", спрямована на вирішення конкретних внутрішніх політичних, соціальних та фінансових проблем. Концепція політики "м'якої сили" (Дж. Ней) визначає її як здатність країни вирішувати проблему за допомогою самопривабливості, а не завойовувати владу чи гроші. Ключ "м'якої сили" - це образ держави, який формується і управляється не тільки урядом, а й самими громадянами. Дослідження дало змоги зробити висновки, що транснаціоналізація вищої освіти у США є результатом активної міжнародної маркетингової діяльності університетів, а також цільової державної економічної, політичної та інформаційної підтримки. Прогнозний потенціал проведених наукових досліджень дозволяє розробити концепцію інтеграції української вищої освіти в світовий освітній простір на основі конструктивних ідей розгляду зарубіжного досвіду на державному та інституційному рівнях. |
|
Publisher |
Хмельницький національний університет
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/710508/1/3.pdf
- Avshenyuk, Nataliya (orcid.org/0000-0003-1012-005X <http://orcid.org/0000-0003-1012-005X>) (2018) USA Education Policy in Transnationalization of Higher Education Comparative Professional Pedagogy, 1 (8). pp. 7-12. ISSN 2353-9518 |
|