Record Details

Соціокультурні передумови формування особистості старшого дошкільника у багатовимірному соціальному просторі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711589/
 
Title Соціокультурні передумови формування особистості старшого дошкільника у багатовимірному соціальному просторі
Социокультурные предпосылки формирования личности старшего дошкольника в многомерном социальном пространстве.
Socio-cultural preconditions for the formation of the personality of a senior preschooler in a multidimensional social space.
 
Creator Маршицька, В.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description Соціалізація старшого дошкільника розглядається як процес і результат його соціального розвитку і виховання, досягнення оптимальної форми соціальної активності, що дає змогу перетворювати власне життя та довкілля, проявляти готовність до ініціативної й творчої взаємодії з соціумом. При цьому соціокультурний простір автор розглядає як загальний творчий досвід попередніх поколінь, що акумулюється, збагачується і передається у проблемній формі. Насьогодні культура виступає для дитини не як сукупність суспільних еталонів знань, вмінь та навичок, а як відкрита багатомірна система проблемно-творчих завдань: змінився тип культури взаємин між поколіннями. Тому в умовах префігуративної культури, що є характерною для нашого часу, практика взаємодії з дітьми вимагає нових моделей освіти, виховання, які повинні будуватися на співпраці дорослих і дітей.
Социализация старшего дошкольника рассматривается как процесс и результат его социального развития и воспитания, достижения оптимальной формы социальной активности, что позволяет изменять собственную жизнь и окружающую среду, проявлять готовность к инициативному и творческому взаимодействию с социумом. При этом социокультурное пространство автор рассматривает как общий творческий опыт предыдущих поколений, который аккумулируется, обогащается и передается в проблемной форме. На сегодняшний день культура выступает для ребенка не как совокупность общественных эталонов знаний, умений и навыков, а как открытая многомерная система проблемно-творческих задач: изменился тип культуры взаимоотношений между поколениями. Поэтому в условиях префигуративной культуры, характерной для нашего времени, практика взаимодействия с детьми требует новых моделей образования, воспитания, которые должны строиться на сотрудничестве взрослых и детей.
Socialization of senior preschoolers is considered as a process and result of their social development and education, achievement of the optimal form of social activity, which makes it possible to transform their own lives and environment, to show readiness for initiative and creative interaction with society. At the same time, the author defines the socio-cultural space as a general creative experience of the previous generations accumulated, enriched and transferred through a problematic form. Pedagogy of the past two centuries was based on educational postulates, on the optimistic belief in the power of the human mind, which might have led to the reconciliation and unification of various cultures and values, to the choice of the seemingly the only correct – a progressive trajectory of social development.
Nowadays, we can assert that the type of culture of relationships between generations has changed. The postfigurative culture, the earliest historical type, was characterized by the correlation of the young generations with the tradition, experience of previous generations, that is, life values were concentrated in the past. In the configurative culture, the center of a values collision is modernity. A group of peers is more important than the experience of ancestors. Relationships between children and peers has become independent very early. In contrast to the previous types, the prefigurative culture in which we live is characterized by such rapid pace of transformation that it makes everybody – both children and adults – being condemned to a permanent creative living and different generations must become partners. At present, for children culture is not as a set of social standards of knowledge, skills and abilities, but as an open multi-dimensional system of problem-solving and creative tasks: the type of culture of relationships between generations has changed. Therefore, practice of interaction with children requires new models of education based on cooperation between adults and children in typical for contemporary time the prefigurative culture.
 
Publisher КЦ ФОП Іванової М.А.
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711589/1/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%88%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%92.%D0%92..pdf
- Маршицька, В.В. (orcid.org/0000-0002-7072-8844 <http://orcid.org/0000-0002-7072-8844>) (2018) Socio-cultural preconditions for the formation of the personality of a senior preschooler in a multidimensional social space. Актуальні проблеми психології. Психологія розвитку дошкільника, 14 (4). pp. 196-207. ISSN 2072-4772