Психокорекція мотивації навчальних досягнень школярів з порушеннями когнітивного розвитку
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711378/
http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/uk/articles/2018-5-doc/2018-5-st8 |
|
Title |
Психокорекція мотивації навчальних досягнень школярів з порушеннями когнітивного розвитку
Psycho-correction of motivation for learning achievements among schoolchildren with cognitive development disorders |
|
Creator |
Prokhorenko, Lesia
|
|
Subject |
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
За міжнародною класифікацією хвороб 10-го перегляду до загальних ознак порушення когнітивного розвитку (F06.7) відносять різноманітні відносно легкі аномалії розвитку, що характеризуються незрілістю емоційно-вольових функцій, уповільненим темпом психічного розвитку, негрубими порушенням пізнавальної діяльності, особистісною незрілістю, які за структурою та якісними показниками відрізняються від розумової відсталості і мають тенденцію до компенсації та розвитку. Організація навчання дітей з порушеннями когнітивного розвитку залежить від того, наскільки їхній актуальний розвиток наближається до рівня готовності засвоювати шкільну програму, прийняти позицію учня. Як відомо, навчальна діяльність дитини формується на підґрунті поступового переходу від домінування неусвідомлених мотиваційних процесів до домінування усвідомлених мотивів діяльності. У підґрунті мотивації школярів з порушеннями когнітивного розвитку полягають потреби, які не спрямовують активність дітей на досягнення поставленої мети, водночас, унаслідок церебральних чи системних причин, процес мотивації у таких дітей протікає з певними особливостями і ускладненнями. Метою статті є висвітлення результатів дослідження формування якісних мотиваційних процесів, від яких залежить продуктивність пізнавальної діяльності, що сприяє підвищенню рівня реалізації можливостей дитини у вирішенні поставлених перед нею завдань. Реалізація цих завдань спонукала визначення критеріїв мотивації досягнення, до яких увійшли: співвіднесення заданих умов з уявним очікуваним результатом; вибір альтернативного варіанту дій; утворення наміру; контроль над задумом; оцінка мотиваційних процесів після завершення дії (оцінка міри досягнення поставленої мети). Експериментальна програма з формування мотивації досягнення школярів передбачала адаптацію/модифікацію таких методик як: «Комунікативна атака», «Дискусія», «Створення проблемної ситуації», «Створення ситуації успіху» (H. Eysenck, D. McClelland, Д.Ельконіна,В.Давидова, Ю. Тамберг, К. Поппер). Кількісний і якісний аналіз результатів дав змогу зробити висновок – розроблена психокорекційна програма з формування мотивації навчальних досягнень сприяла якісним зрушенням у розвитку всіх компонентів саморегуляції школярів з порушеннями когнітивного розвитку.
The paper aims to highlight the results of the research into the development of qualitative motivational processes determining the performance of cognitive activity, which contributes to raising the level of realizing the child’s possibil-ities when solving the assigned tasks. The experimental program for developing the achievement motivation in school-children included adaptation/modification of such methods as “Communicative Attack”, “Discussion”, “Creating a Problem Situation”, and “Creating a Situation of Success” (H. Eysenck, D. McClelland, D. Elkonin, V. Davydov, Y. Tamberg, K. Popper). Quantitative and qualitative analysis of the results allowed to make a conclusion that the de-signed psycho-corrective program for creating the motivation of academic achievements has fostered qualitative changes in the development of all the components in self-regulation of students with cognitive development disorders. |
|
Publisher |
Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711378/1/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%85%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9B.%D0%86.%20%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BA%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D1%8F%D0%B3%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D1%8C%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%8F%D1%80%D1%96%D0%B2%20%D0%B7%20%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D0%BC%D0%B8%20%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BD%D1%96%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BA%D1%83.pdf
- Prokhorenko, Lesia (orcid.org/0000-0001-5037-0550 <http://orcid.org/0000-0001-5037-0550>) (2018) Psycho-correction of motivation for learning achievements among schoolchildren with cognitive development disorders Наука і освіта, 5. pp. 52-57. ISSN 2311-8466 |
|