Record Details

Педагогіка медіальна у контексті міждисциплінарності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711024/
http://vspu.edu.ua/faculty/imad/sc.php
 
Title Педагогіка медіальна у контексті міждисциплінарності
Medial Pedagogy in the context of Interdisciplinary
 
Creator Ничкало, Нелля Григорівна
 
Subject 001.8 Methodology
1 Philosophy. Psychology
303 Methods of the social sciences
37.02 General questions of didactics and method
 
Description Розглянуто становлення і розвиток медіальної педагогіки як субдисципліни педагогічної науки. Проаналізовано історико-педагогічні аспекти цієї проблеми, привернуто увагу до
її, шести вимірів: історичне бачення, методологічний, дисциплінарність, зв'язок з іншими дисциплінами, перспективні напрями розвитку (за Е. Гавел-Дюти), висвітлено результати окремих досліджень, німецьких, польських, українських науковців. Доведено, що розвиток досліджень з медіальної педагогіки потребує міждисциплінарного підходу, системних .взаємозв'язків з іншими галузями наукового знання. Наголошено на пріоритетності завдання щодо, формування, інформаційно-освітнього середовища закладів освіти різних типів з урахуванням їх мети і завдань, особливостей організації освітнього процесу в кожному з них. На прикладі Дослідження «Проектування інформаційно-освітнього середовища професійно-технічних навчальних закладів професійно-технічної освіти» розкрито особливості
проектування, інформаційно-освітнього середовища. Обґрунтовано положення щодо закономірного переходу від традиційної шкільної дидактики до сучасної професійної дидактики. Розкрито, роль наукової школи академіка НАПН України Р.Гуревича в обгрунтуванні теоретичних і методичних засад інформатизації професійної освіти, впровадження інноваційних технологій в освітньому процесі розвитку професійної культури, професійних компетентностей майбутніх фахівців.
The development of medial pedagogy as a sub subject of pedagogical science has been considered: Historical ànd pedagogical aspects of the question have been analyzed, the attention has been drawn to its dimensions: historic vision, methodological and prospective directions of development
(according to E: Havel-Luton), connection with other subjects. The results of some German, Polish, Ukrainian scholars’ researches have been presented. It was grounded that the development of researches in medial pedagogy requires interdisciplinary approach, systematic relations with other fields of science. The priority of the formation of informative and educative environment in different educational establishments, taking into consideration their aim and tasks, peculiarities in their educational process organization has been stressed. On the example of the research “Designing informative and educative environment of vocational establishments in vocational education”
the peculiarities of designing informative and educative environment of vocational establishments have been
revealed. The provisions of logical transition of traditional school didactics to modern professional didactics have been worked out. The role of academician Gurevych's scientific school in working out theoretical and
methodical basis of computerization of vocational education, implementation of innovative technologies in education of professional culture development, professional competences of future specialists have been revealed.
 
Publisher ТОВ фірма "Планер"
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711024/1/11.pdf
- Ничкало, Нелля Григорівна (orcid.org/0000-0002-5989-5684 <http://orcid.org/0000-0002-5989-5684>) (2018) Medial Pedagogy in the context of Interdisciplinary Modern informational technologies and innovative methods in professianal training: methodology, theory, experience, problems (50). pp. 13-20. ISSN 2412-1142