Record Details

Система комп’ютерного моделювання об’єктів і процесів та особливості її використання в навчальному процесі закладів загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711054/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/93/showToc
 
Title Система комп’ютерного моделювання об’єктів і процесів та особливості її використання в навчальному процесі закладів загальної середньої освіти
System of Сomputer Modeling and Features of Their Use in The Educational Process of General Secondary Education
 
Creator Литвинова, С.Г.
 
Subject 004.94 Simulation
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті проаналізовано історичний аспект формування комп’ютерного моделювання як одного з перспективних напрямків розвитку освітнього процесу. Обґрунтовано поняття «система комп’ютерного моделювання», концептуальну модель системи комп’ютерного моделювання (СКМод), визначено її складові (математична, анімаційна, графічна, стратегічна), функції, принципи та цілі використання. Описано особливості організації роботи з учнями на засадах використання СКМод, індивідуальної й групової роботи, формування предметних компетентностей; розглянуто аспект мотивації учнів до навчання. Встановлено, що заклади освіти можуть використовувати СКМод на різних рівнях і етапах навчання. Визначено, що використання СКМод в закладах загальної середньої освіти збільшить можливості вчителів щодо вдосконалення організації процесу навчання і сприятиме його індивідуалізації, з метою задоволення темпів, освітніх інтересів і можливостей кожного конкретного учня. Обґрунтовано, що застосування СКМод при вивченні природничо-математичних предметів сприяє формуванню предметних компетентностей, розвиває навички аналізу і прийняття рішень, підвищує рівень цифрової комунікації, розвиває пильність, підвищує рівень знань та збільшує тривалість уваги учнів. Подальшого дослідження потребує обґрунтування процесу формування компетентностей учнів з природничо-математичних предметів та проектування пізнавальних завдань з використанням СКМод.
The article analyzes the historical aspect of the formation of computer modeling as one of the perspective directions of educational process development. The notion of “system of computer modeling”, conceptual model of system of computer modeling (SCMod), its components (mathematical, animation, graphic, strategic), functions, principles and purposes of use are grounded. The features of the organization of students work using SCMod, individual and group work, the formation of subject competencies are described; the aspect of students’ motivation to learning is considered. It is established that educational institutions can use SCMod at different levels and stages of training and in different contexts, which consist of interrelated physical, social, cultural and technological aspects. It is determined that the use of SCMod in general secondary school would increase the capacity of teachers to improve the training of students in natural and mathematical subjects and contribute to the individualization of the learning process, in order to meet the pace, educational interests and capabilities of each particular student. It is substantiated that the use of SCMod in the study of natural-mathematical subjects contributes to the formation of subject competencies, develops the skills of analysis and decision-making, increases the level of digital communication, develops vigilance, raises the level of knowledge, increases the duration of attention of students. Further research requires the justification of the process of forming students’ competencies in natural-mathematical subjects and designing cognitive tasks using SCMod.
 
Publisher ІІТЗН НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711054/1/%D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%86%D0%86%D0%A2%D0%97%D0%9D.pdf
- Литвинова, С.Г. (orcid.org/0000-0002-5450-6635 <http://orcid.org/0000-0002-5450-6635>) (2018) System of Сomputer Modeling and Features of Their Use in The Educational Process of General Secondary Education Інформаційні технології і засоби навчання, 2 (64). pp. 48-65. ISSN 2076-8184