Використання систем комп’ютерного моделювання для проектування дослідницьких завдань з математики
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/711053/
http://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/index/0-36 |
|
Title |
Використання систем комп’ютерного моделювання для проектування дослідницьких завдань з математики
Use of The Systems Of Computer Modelling For Projecting Of Research Tasks In Mathematics |
|
Creator |
Литвинова, С.Г.
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 51 Mathematics |
|
Description |
Інтенсивний розвиток інтернет технологій і впровадження кращих практик в систему загальної середньої освіти дав можливість виокремити ефективні ІК-технології і задіяти для навчання учнів системи комп’ютерного моделювання (СКМод). У статті обґрунтовано поняття «завдання» як комплекс дій, призначених для виконання; визначено його ознаки (самостійність учнів в отриманні нових знань, взаємозв’язок проблеми з поточними і попередніми знаннями учнів, невизначеність результату при відомих способах і засобах його досягнення). Визначено і узагальнено особливості та ознаки творчих і проблемних завдань. У статті наведено результати аналізу та узагальнено поняття «дослідницьке завдання», визначено його складові (предметна область і предикати) та компоненти структури; здійснено класифікацію дослідницьких завдань з математики; визначено ознаки навчально-дослідницької діяльності учнів; окреслено п’ять рівнів розвитку мотивації учнів до здійснення навчально-дослідницької діяльності. Встановлено, що з розвитком ІКТ з’являється можливість візуалізації процесів та явищ, що дало поштовх до поширення системи комп’ютерного моделювання (СКМод). У статті виокремлено переваги застосування СКМод для проектування дослідницьких завдань; визначено етапи розробки дослідницьких завдань вчителем та хід розв’язання дослідницького завдання учнями закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО). З’ясовано, що здійснення аналізу і відбору ефективних СКМод (тренажерів, симуляторів, інтерактивних моделей) з метою застосування в навчальному процесі ЗЗСО має підвищити цифрову та предметну компетентності вчителів та учнів. Наведено приклад дослідницького завдання з математики, що вирішується в використанням СКМод. За результатами опитування виявлено, що майже 70% вчителів не можуть використовувати СКМод у навчальному процесі через відсутність відповідних методик, але вони мають бажання підвищити свою компетентність з цього питання. Використання СКМод в закладах загальної середньої освіти набуває особливої значущості у зв'язку з формуванням Нової української школи.
The intensive development of Internet technologies and the introduction of best practices into the system of general secondary education made it possible to identify effective IC-technologies and to use computer simulation systems for teaching students. The article justifies the concept of "assignment" as a set of actions intended for implementation; its signs are defined (the students' independence in obtaining new knowledge, the relationship of the problem with the current and previous knowledge of students, the uncertainty of the result with known methods and means of achieving it). Identified and summarized features and signs of creative and problem tasks. The article presents the results of analysis and generalization of the concept «research problem», defines its components (Subject area and Predicates) and structure parts, classification of research problems in mathematics. The author determines the features of educational and research activity of students, outlines five levels of development of students' motivation for the implementation of educational and research activities. It is established that with the development of ICT, it becomes possible to visualize processes and phenomena, which entailed the proliferation of computer modeling systems (CMODS). In the article highlights the advantages of using mathematical systems of computer task modeling, defines the stages of development of the research task by a teacher and the stages of solving the research problem by students of general educational institutions. It was found that the analysis and selection of effective computer simulation systems (simulators, interactive models) for the purpose of application them to the educational process of general educational institution should increase the digital and subject competence of teachers and students. An example of a research task in mathematics is given, which is solved using CMODS. According to the results of the survey it was revealed that almost 70% of teachers cannot use CMODS in the educational process due to the lack of appropriate methods, but they want to improve their competence in this matter. The aspect of the use of computer modeling systems (CMODS) in mathematics lessons. The use of CMODS at schools is taking on special significance owing to the formation of a new Ukrainian school. |
|
Publisher |
СумДПУ імені А.С. Макаренка
|
|
Date |
2018
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/711053/1/%D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%A1%D1%83%D0%BC%D0%B8.pdf
- Литвинова, С.Г. (orcid.org/0000-0002-5450-6635 <http://orcid.org/0000-0002-5450-6635>) (2018) Use of The Systems Of Computer Modelling For Projecting Of Research Tasks In Mathematics Фізико-математична освіта, 1 (15). pp. 83-89. ISSN 2413-1571 |
|