Синтетичне навчальне середовище – крок до нової освіти
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/709301/
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1831/ |
|
Title |
Синтетичне навчальне середовище – крок до нової освіти
Synthetic educational environment - a footpace to new education |
|
Creator |
Литвинова, С.Г.
Буров, О.Ю. Пінчук, О.П. |
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
У статті проведено аналіз питань, пов’язаних з активним впровадженням синтетичного навчального середовища у світову практику освіти. Наводиться аналіз сучасних поглядів на сутність навчального середовища та його нові форми, що базуються на інформаційно-комунікативних технологіях. Особливу увагу приділено колу питань, які об’єднуються в англомовній літературі як «синтетичне середовище», що розглядається в двох аспектах – як синтетичне і як таке, що утворюється завдяки синтезу реального фізичного світу та результатів симуляції та моделювання. Розглянуто питання тенденцій використання гейміфікації навчання та моделювання як когнітивних технологій, а також соціальних мереж як синтетичного середовища соціального розвитку. Робиться висновок щодо: набуття синтетичним навчальним середовищем рівня самостійного суб’єкта навчання завдяки розширенню його змістовного і дидактичного потенціалу, трансформації особистості як здобувача знань у синтезуючий чинник навчального процесу. The article studies the problems of introducing a synthetic learning environment in the practice of education. The modern views on the essence of the learning environment and its new forms based on information and communication technologies are analyzed. Particular attention is paid to a range of issues that are united in the English-language publications as a "synthetic environment", which is considered in two aspects – artificial environment and synthetic as is formed due to the synthesis of the real physical world and the results of simulation and modeling. There are considered issues of trends in usage of game-based learning and modeling as cognitive technologies, as well as of social networks as a synthetic environment of social development. Conclusions are drawn: synthetic learning environment becomes an independent subject of learning through the expansion of its content and didactic power, transformation of the individual as a recipient of knowledge into the synthesizing element of the educational process in the metaverse. |
|
Publisher |
Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/709301/1/1831-7809-1-PB-C%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B5.pdf
- Литвинова, С.Г. (orcid.org/0000-0002-5450-6635 <http://orcid.org/0000-0002-5450-6635>), Буров, О.Ю. (orcid.org/0000-0003-0733-1120 <http://orcid.org/0000-0003-0733-1120>) and Пінчук, О.П. (orcid.org/0000-0002-2770-0838 <http://orcid.org/0000-0002-2770-0838>) (2017) Synthetic educational environment - a footpace to new education Інформаційні технології і засоби навчання, 4 (60). pp. 28-45. ISSN 2076-8184 |
|