Record Details

Вплив факторів ризику на розвиток дошкільників із порушеннями зору

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711039/
 
Title Вплив факторів ризику на розвиток дошкільників із порушеннями зору
Influence of risk factors on development of preschool children with sight violations
 
Creator Кобильченко, В.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Визначено, що існують два шляхи розвитку: біологічний (природний) і соціальний (культурний). Теоретично обґрунтовано, що при атиповому розвиткові спостерігається більша залежність соціально-психологічних компонентів від порушень природно-психічних властивостей, а також – виражена реакція особистості на порушення природно-психічних властивостей, що виникає в процесі її взаємин із соціальним оточенням. Доведено, що головний акцент у діяльності практичного психолога повинен бути зроблений на профілактиці відхилень у розвитку, яка передбачає обов'язкову кооперацію з безпосереднім соціальним оточенням дитини.
Determined that there are two development plans: biological (natural) and social (cultural) that although combined, but do not mix, and a special role in the formation of higher mental functions and personality owned cultural development. This general pattern of development in ontogenesis and in dysontogenesis.
Established that obeying the general laws in general, the development of a child with impaired vision has a number of its own laws. Accordingly, atypical development characterize the properties caused by various kinds of factors, including the need, first, to distinguish primary (biological and social) and secondary – psychological factors.
Theoretically proved that the ratio of biological and social factors atypical development primarily alters depending on the age of the child. In the favorable social conditions of development that has been influenced by biological factors, eventually approaching the age norm, while also burdened by social factors – regresses.
Visual impairment is the variations in child development, which determine the whole course of the child’s activities in different areas of substantive cooperation as well as the social environment. Depending on the depth of visual impairment is the reduction of the child, which manifests as difficulty or activity, or restriction of activities, or as a complete inability to perform certain activities.
It is proved that the main focus of activities Psychologist should be placed on preventing deviations in development cooperation which provides for compulsory direct social environment of the child.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711039/1/%D0%92%D0%BF%D0%BB%D0%B8%D0%B2%20%D1%84%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B2%20%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%B8%D0%BA%D1%83%20%D0%BD%D0%B0%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA%20%D0%B4%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D1%96%D0%B2%20%D1%96%D0%B7%20%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D0%BC%D0%B8%20%D0%B7%D0%BE%D1%80%D1%83.pdf
- Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2015) Influence of risk factors on development of preschool children with sight violations Особлива дитина: навчання і виховання, 3 (75). pp. 18-26. ISSN 2312-2781