Record Details

Розвиток і структура особистості дошкільника з порушеним зором у теоретичних моделях

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/711037/
 
Title Розвиток і структура особистості дошкільника з порушеним зором у теоретичних моделях
Development and structure of personality preschool child with visual impairments in the theoretical models
 
Creator Кобильченко, В.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Визначено, що модель певної системи – це дієвий засіб перевірки істинності та повноти теоретичних уявлень у різних галузях наукового знання, зокрема в психології. Теоретично обґрунтовано та розроблено моделі особистісного розвитку та особистості. Проаналізовано структурні складові кожної теоретичної моделі в їх єдності та взаємозв'язку. Розкрито сутність ядра та периферії особистості, їх роль у детермінації процесів особистісного розвитку, соціалізації та соціальної адаптації.
Determined that the model of any system – is an effective means of verifying the truth and completeness of theoretical concepts in different areas of scientific knowledge, particularly in psychology.
Modeling in psychology – a method of theoretical study of psychological phenomena (processes, states, properties) with the help of their abstracted analogues – models. Psychological modeling – is the creation of a formal model of mental or social-psychological process, that is, formal abstraction of the process that recreates some of its main key points.
Holistic model provides for the inclusion, in addition to the structural components of its subject and functional components. It is quite clear that the models recreate the object of study in a simplified form. Because the model is always much poorer in their properties and relations than reality, any modeling related to the problem of the adequacy of the model.
Theoretically proved and developed a model of personality development and personality. Analyzed the structural components of each theoretical model in their unity and relationship. The essence of the core and the periphery of the individual, their role in the determination process of personal development, socialization and social adaptation.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/711037/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA%20%D1%96%20%D1%81%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BA%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%B4%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D0%B7%20%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%83%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%BC%20%D0%B7%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BC%20%D1%83%20%D1%82%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8F%D1%85.pdf
- Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2015) Development and structure of personality preschool child with visual impairments in the theoretical models Особлива дитина: навчання і виховання, 1 (73). pp. 9-16. ISSN 2312-2781